lördag 11 augusti 2012


Fint besök och syltkok
jag tror att det är en bofink som jag fotade när han var förbi och hälsade på för att dricka ur mitt fågelbad under tallen.Han smälte in så fint bland blommorna med sina fina färger .Maken har varit i väg och plockat blåbär och även denna sensommar så finns det mycket blåbär så nu kokas det sylt och det doftar så gott i vårt kök.När vi kokar sylt så tillsätter vi  bara tre deciliter socker till en kilo bär, då måste man frysa sylten för den håller sig inte annars med den låga sockermängden men då kan alla i familjen äta den utan att blodsockret rusar i väg.För övrigt så har jag varit i väg och inhandlat en röd Astilbe och en liten Näva och dessa har nu kommit ner i jorden och  för att växa vidare.
Det har varit 20 grader varmt i dag en härlig dag med andra ord för trädgårdsarbete och bärplockning.
Ha en fin eftermiddag

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det ser ut som en rödstjärt, jag, men det är lite otydligt. Bofink är det i vilket fall inte.

    Jag fryser alla blåbär, en halvliter i varje påser och tinar upp den mängd bär vi ska ha till lunchfilen. Sylt äter vi så sällan. Just nu har vi högsäsong i jordgubbslandet. Lite sent på året kan man tycka, men goda är dom.

    SvaraRadera
  2. Jag kände att det var lite tveksamt vilken art det var,men du kan nog ha rätt, i vart fall så var den fin i sina färger .Min man äter sylt i sitt fil varje dag och därför så blir det att koka men vi fryser även ner en del för det är ju så gott att använda till även andra saker.
    Jordgubbar har vi även i landet fast det är inte så stort men vi ska nog utöka det för det är ju en rikedom att plocka in egna bär.

    SvaraRadera