fredag 8 mars 2013





Blommig Fredag - överraskning
När denna växt  Besksöta hade tagit över den Gullklematis som tidigare hade klättrat på spaljen på husväggen då blev jag något förvånad.Jag hade inte sett den tidigare och var då tvungen att ta reda mer om den,nu vet jag att den är släkt med potatisen.Hur det första exemplaret har hamnat hos mig vet jag inte kanske är det fåglarna som varit framme igen .Den har ganska fina små lila blommor och sedan blir det röda bär så den är ganska så dekorativ.Jag har tagit bort den en omgång då jag varit less på den men jag har ju exemplar i en kompost i skogen så jag har hämtat nya därifrån som nu får växa åter.
Rosenskära den överraskade mig ordentligt för några somrar sedan när jag upptäckte att den kom på nytt utan att jag hade gjort någon ansträngning  behöver jag säga att jag gillar det.För att inte tala om de små söta  Mattram som växer tillsammans med den de har jag inte heller planterat utan de har bara kommit upp.
Kaprifolen även den har gjort mig så glad när den överraskade mig med att äntligen komma med blomknoppar för några år sedan för den har tagit tid på sig kan jag säga faktiskt så länge att jag hade gett upp.
Denna vackra vita Lilja den gjorde mig både glad och förvånad när jag förra sommaren på nytt fick se den i vår trädgård.Jag hade för några år sedan satt lökar men de hade blommat sommaren som jag planterade dem men sedan har de inte visat sig men nu hoppas jag att den kommer på nytt till sommaren igen.
Nu har vi åter sol men en något kall temperatur men det ska det ju vara så här i Mars månad jag har ändå suttit i solskensväggen en stund idag.I går var vi till resebyrån och bokade en resa till sommaren som ska gå till Gotland, vi ska bo på ett hotell med spa så nu ser jag fram emot den resan.Vi har ordnat så att min svägerska ska ta hand om trädgården och vattna när vi åker i väg för i gengäld så ska de åka iväg på utlandssemester och då får vi ställa upp och hjälpa dem.
Ha nu en riktigt bra eftermiddag

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar