lördag 24 januari 2015



 Terrakotta är färgen för dagen
Rosenspirean på vårt torp den hade många nyanser av terakotta för någon höst sedan den var otroligt vacker med sina olika nyanser av kulören kan man säga.
Tagetes har jag varje sommar både i kruka och i rabatter de lyser upp där de står  en växt som kanske inte är den populäraste, kanske för dess doft för den doftar ganska så starkt.Blomman däremot är ganska så vacker.
Fibbla som jag tror att den här heter jag fick frön av en arbetskamrat som sa att den skulle bli blå så jag gick och väntade på en blå blomma som sedan visade sig vara en helt annan färg.Den fröar av sig rejält och är egentligen en gammal torp växt så just därför så har den hamnat på vår sommartorp  där får den föröka sig som den vill.Söt är den i varje fall tycker jag.
Rönnbären tycker jag har dagens  kulör och förra hösten så blev det rejält mycket bär som Sidensvansarna har mumsat på. Om Ni går in på den här sidan  Charlottas trädgård
så kommer Ni helt säkert att hitta flera varianter på färgen för dagen.Jag får till sist tacka så mycket för trevliga kommentarer i mitt förra inlägg för det gläder mig att Ni tar Er tid att skriva några rader.Ha nu en riktigt fin helg med eller utan snö. 




9 kommentarer:

  1. Jag tyckte dagens färgtema var svårt. Men du lyckades bra.
    Rödfibbla är en "vild" växt, som jag fått in i min trädgård. Den vill gärna sprida sig både med rötter (och tydligen frön också). Jag rensar så fort jag ser den. Men på landet där man inte har några rabatter (har inte jag) så är den vacker. / Britt

    SvaraRadera
  2. Rödfibblan har jag inte stött på, den ser fin ut./ Marika

    SvaraRadera
  3. Tagetes är en favorit för mig. Jag gillar att de är så enkla att ha att göra med, så till och med jag kan dra upp från frö om jag vill. ;) Undrar om jag inte ska försöka med rödbruna varianter i år. Tack för fin inspiration!

    SvaraRadera
  4. Rönnbären är ju bara så fina på hösten, tur att det inte stämmer med det som sas tidigare i bondepraktikan Mycket bär en svår vinter.
    Ha en fin lördag
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Den där fibblan (om den heter så) har jag sett i vilt tillstånd här i närheten. Den lyser upp härligt. /Anette

    SvaraRadera
  6. Förr var jag inte vidare förtjust i tagetes men har faktiskt ändrat åsikt. Din var väldigt läcker i färgen, sen tycker jag kryddtagetes är härligt! Ha en skön lördagskväll Maggan!
    Milla

    SvaraRadera
  7. Så mycket fint. Rödfibblan tycker jag är helt underbar när den glöder som små eldar i solen. Har flyttat ut min till vägrenen så jag ser den jag går till postlådan. Sprider sig ordentligt med revor också.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder....tänk så många vackra blommor det finns...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Precis som du skriver... ..rönnbären är klockrent terrakotta för mig också :) Spireans höstfärger var väldigt fina - en buske man lätt överser.

    Ha en fortsatt fin helg! Carina

    SvaraRadera