torsdag 22 januari 2015


Min favorit perenn
är dagens tema i Blommig fredag och jag har ju flera favoriter men om jag ska välja en så blir det Rosen som tar hem första priset.
Som den här Rosen som vi har vid husets knut alldeles intill vår frukostplats på sommaren en Ros som jag inte vet namnet på, för den var planterad här när vi köpte huset och ägarna visste inte namnet någon tror att den heter Örträskros och kanske är det så den har en svag men ljuvlig doft.
Daggrosen som är vacker hela sommaren mycket på grund av sina vackra blad men även för dess enkla blommor,den får även vackra avlånga nypon på hösten.
Bonica det är en Ros som även den blommar hela sommaren så den blir man aldrig besviken på tyvärr doftar den inte.
William Buffin som är planterad vid vår entré och som möter oss hela sommaren lång ända in på höstkanten med sina vackra blommor.Den är en kanadensisk Ros och inte heller den doftar.Det är roligt med Rosor som har en lång blomningstid.
The faire en jättesöt Ros som egentligen inte ska gå här hos oss i zon 5 men som jag har planterat i en rabatt alldeles invid häcken så där får den tillräckligt med skydd och gör oss glada med sina söta blommor.Det finns naturligtvis fler Rosor i vår trädgård men det här är några.
Om Ni går in på den här sidan Bland rosor och bladlöss
så får Ni helt säkert se fler favoritblommor.Jag får önska alla en riktigt fin Fredag och njut av dagen. 






 









10 kommentarer:

  1. Vilken maffig daggros! Vår står vid ett prydnadsäpple och vill hellre kasta sig opp i grenverket än buska till sig :/ När den blommar får trädet ett andra flor. På ena sidan :)

    SvaraRadera
  2. Så fina rosor, jag tycker dom är så vackra. Själv har jag inte många , bara en Valdemar och en Mozart . Valdemar är en riktig massblommare och fin den också. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  3. Jag har några få rosor - det är taggarna som gör att jag inte skaffar fler.

    SvaraRadera
  4. Verkligen fin den rosen och att ha den där man äter frukost. Inte dumt, / Britt

    SvaraRadera
  5. Rosen med de grå bladen gillar jag skarpt har letat men inte hittat den ute till salu. Ser att jag måste fortsätta med letandet. De andra rosorna är också vackra.
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Underbart med rosor och har de en fin doft så är de ju fulländat.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  7. Åh jag är en rosälskare av stora mått men fick plötsligt för mig att rosor var en grupp för sig, utanför perennerna, även om den är perenn. Men det var väl bra att du valde rosen så den kom med på listan! Ha en fin helg.

    kram louise

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder.....en favorit värd att visa upp....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Hej hej, jag har också valt Rosen, fina rosor du visar.
    Kul att få lite tips, jag har Zon 4.

    Ha det gott och Trevlig Helg, hej Ewa :)

    SvaraRadera
  10. Finfina favoriter du har! Rosor är vackra och konstigt nog trots att vi har dålig mark för rosor så finns två av dina val här både William Buffin och daggrosen.
    Ha det gott!

    SvaraRadera