söndag 4 maj 2014





Sommarlängtan på gång
Just nu så har jag på mina fönsterbrädor olika plantor på gång som snart ska få en plats i vårt växthus till att börja med.Bara i den här lådan så har jag Vit Rosenskära,Röd/vit Rosenskära,röd Linblomma och röd Rölleka som Ni ser så har allt kommit upp riktigt bra.Nu kan man ju tycka att det är fullt i krukorna men jag gör inte som alla andra som skolar om dem så att de får sitta en och en i varje kruka utan möjligen får de en större kruka där de får sitta alla så de får följas åt.För  när man planterar dem i rabatten så får man på en gång en rejäl  tuva med blommor som dessutom stöttar varandra och dessutom så blir det så fint när de är flera med samma färg.
De här lådorna som man köper kött i dem brukar jag spara för de är så praktiska att ha krukor i när man håller på med sticklingar de kalls ju även för återbruk.Jag vattnar ju även i lådorna vilket gör att plantorna får de vatten de behöver och dessutom så kan jag ha dem på fönsterbrädan vilket även är praktiskt.
Som Ni ser så är den ganska så vacker den här Rosenskäran,och den
 röda Linblomman som jag har tänkt mig ska stå i samma rabatt blir nog en fin kombination så med lite kärlek så ska de förhoppningsvis bli som jag har tänkt mig.

Jag har även lite annat på gång och här har jag satt ett blomskott av en Murgröna,självaste moderplantan  som jag hade förmånen att få av min granne Pia har överlevt och då kan man kosta på sig att sätta flera av den.
Något som gläder mig är att den Pelargonen som jag fick ett blomskott av en granne av förra sommaren den har nu överlevt och då måste man passa på att ta blomskott så man får flera av just den.Varför den gläder mig så mycket beror på att den har så vackra brokiga blad och som vanligt så kan det lika gärna vara bladverket i en blomma som hänför som blomman den här har röda enkla blommor.
I går började maken att ordna till vårt växthus som alla stormar har sett till att rasera så att jag inom kort kan börja använda det igen det är verkligen tur att vi har hittat alla bitar så att vi kan få det helt igen.Kylan har ju vi fått tillbaka vilket gör att det är varma vinterkläder som åter gäller men klär man sig så kan man ändå vara ute och pyssla i trädgården vilket jag håller på med för fullt.
Ha en riktigt fin Söndag alla som tittar in här på min sida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar