måndag 26 maj 2014






Sista Måndagen i Maj
På Lördagskvällen åkte vi i väg och planterade på våra anhörigas gravar och efter det så for vi ut och körde och stannade till bland annat i Fällfors för att titta på den dånande forsen.Det var ganska mycket vatten i älven om inte det värsta jag har sett och den starka strömmen kändes i backen där man stod för det vibrerade.Nu är ju allt så vackert med nyutslagna Björkar som har en skir grönska och en fin gärdsgård och vatten därtill så är tavlan fullständig.
I går eftermiddag så åkte vi i väg till våra vänner i Kåge  och Ingrid hon har Liljekonvaljer i sin trädgård som hon har plockat in av och de doftade ju så gott det är riktig parfym det.Jag brukar ju åka till  min barndoms by och plocka dem men jag tror att det är lite för tidigt för att plocka dem där ännu om någon vecka så blir det nog bra.Då ska jag plocka mig en stor bukett av ljuvlig doft.
Då har vi ju fått bakslag på sommaren nu har vi endast fem grader och då passar det väl bra att just baka.Jag har gjort de här mandeldrömmarna och det blev ett bra resultat.Det blev även två sorter till för det kan vara bra att ha i frysen om det skulle komma någon förbi som jag ska bjuda på fika.
Receptet får Ni här om Ni skulle känna för att göra som jag.
Det känns så bra att göra bort inne sysslor en dag som denna så kan man hellre vara ute i lugn och ro när värmen åter kommer tillbaka.Nu när jag har bakat klart för i dag så ska jag bege mig ut i trädgården och ta itu med ett projekt som jag har tänkt göra  när det är klart så ska jag visa Er.Nu har vi ju även fått lite regn så gräsmattan den har börjat växa maken ska ta itu med den och klippa den eventuellt i dag och då blir det så fint i vår trädgård.Sedan så luktar det så gott och man blir påmind om den "slåttanna" eller höbärgning  som
man var med om som barn då vi hade jordbruk det är barndomsminnen varje gång man känner doften.Tänk så mycket minnen som förknippas med just olika dofter.
 Det var allt för i dag hoppas att Ni får en härlig Maj dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar