tisdag 28 januari 2014






Nyanser av gult
Min en gång "fådda" Morsdags ros som alltid blommar så fint varje sommar och alltid lika bedårande och som Ni ser väldigt vacker i närbild.Den har stått planterad vid brotrappans rabatt i ganska många år nu.Det är så roligt att ha någon annan färg än rosa som jag har ganska många växter av.
Denna vackra Iris som blommar i bland om somrarna hos mig tror att den ska ha lite magrare jord då trivs den bäst och jag blir lika glad varje gång den kommer med sina vackra blommor .
Skuggbräcka som jag tycker är en helt otrolig växt och som inte har så stora anspråk och trivs så bra i skuggiga lägen.Den har jag hittat på en plantbytar dag som vi brukar ha på försommaren.Nu har jag den på många ställen även i krukor är den vacker jag har den även planterad på  någon anhörigs grav där jag brukar sätta egna växter.
Här har jag planterat tillsammans gul Funcia,gult Penningblad och Skuggbräcka alla  i samma färgbad.Jag hittade det gula Penningbladet som någon slängt i en kompost i skogen som jag tog reda på för något år sedan det blev fint ihop med de övriga växterna så man gör sina fynd i bland.
Den gula Kamtjatkan som jag tror att den heter som jag har fått  av en granne, här blommar den så fint under vår Tall framför huset.Det att byta växter med andra tycker jag är helt perfekt för det är så roligt att dela intresset med andra trädgårdsnördar.
Det var en del av mina gula växter men jag har flera har jag upptäckt ut placerade på de ställen som de gör sig bäst på  de är ju så fina och lyser upp i rabatten.
Nu har vi haft mulet i några dagar och det har även fallit snöflingor till marken men det har blivit en mycket snällare temperatur som gör promenaden mycket mera angenäm.
Hoppas att Ni får en bra dag alla som tittar in på min sida.
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar