tisdag 21 januari 2014






Några blommande favoriter i trädgården
Nu när vi har det kallt utomhus så passar det väl jättebra att visa lite grann härliga bilder från trädgården, då får man ju börja så smått längta till den årstid som så småningom kommer till oss.Rosenkrage har jag haft i vår trädgård nu i flera år och den gör en inte besviken för den blommar varje år troget.Den har jag själv frösatt och kanske är det just därför som det är en  växt som kommer igen troget år efter år.
Bergnejlika den gillar jag även mycket och just Nejlikor är tacksamma att ha i sin trädgård för de blommar ju nästan hela sommaren och de växterna som gör det vill man gärna ha många av.
Backnejlika har jag naturligtvis även  dem finns i olika färger och just den här varianten är jag mest förtjust i det sitter ju även en Silkesnäva bredvid även dem är jag svag för.Nävor kan jag skriva om i ett särskilt kapitel för dem har jag ganska många olika sorter av.
Rosenbräcka har jag  visat Er många gånger så jag behöver kanske inte orda så mycket om den men den är en otroligt trevlig blomma att stifta bekantskap med.Då den kommer tidigt på sommaren med sina söta blommor och sedan lämnar den fina gröna kudden som ser ut som en Zedum växt efter man klippt bort alla blommor som blivit överblommade för det brukar jag göra ansa dem efteråt.Jag tror att det kommer att bli fler som köper en sådan växt efter vi hade vår visning i sommar för det var några som frågade mig om just den.
Rosor är jag ju allra svagast för och denna variant är en Kanadensisk Ros  vid namn Morden Centennial som blommar även den troget varje år även om jag tycker att blomningen inte är lika över dådlig som den var för några år sedan då den var så här fin.Det blir till att vårda den lite extra till sommaren.
I går blev det en trevlig utflykt till vår stad tillsammans med min granne vi åkte buss och sedan gick vi till Brinkens restaurang och intog en god lunch jag åt Broccoligratäng som var riktigt god.Ett minus var att de har nu plockat bort brickorna så nu blir det till att balansera allt man ska ha i famnen.Sedan blev det till att gå ut på stan och shoppa på eftermiddagen så gick vi till ett café och fikade gott sedan hade vi turen att få åka med grannens sonhustru hem igen.Vi  gick även in i en blomsterbutik där inköpte jag en ny krukväxt.I går började även dottern på sitt nya arbete som hon säger känns som att hon nu har hittat rätt.
I dag ska maken och jag  besöka min 95-åriga moster vilket ska bli trevligt hon är fortfarande klar och redig vilket gör att det är extra roligt att träffa henne.
Hoppas att ni får en riktigt trevlig dag även Ni som besöker min sida.


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar