söndag 30 juni 2013












Rabatten under vår Tall
Som har stått här en hel del lång tid nu för huset är över 30 år och den stod här före huset var byggt.Den ger oss en hel del arbete varje sommar då det är mycket barr och kottar som man ska ta reda på som skräpar ner och när vinden har tagit tag i trädet så kommer det även ner kvistar som har gett upp. På vintern så hänger vi upp foderautomat till fåglarna och då har de någonstans att sitta och äta där sitter fåglar hela året om och ger oss ljuv musik som fågelsång kan vara.Den ger oss även skugga soliga dagar åtminstone en stund på dagen trädet kommer att få stå kvar så länge som det orkar och vill för träd ska man vara rädd om.
Under trädet så har jag anlagt en rabatt för flera år sedan och eftersom trädet växer så utökar man volymen i rabatten och då ryms där en hel del fina blommor, som denna Rosenplister som jag egentligen hade tänkt skulle vara vit men nu har någon rosa art smugit sig in och vill vara med på ett hörn.
Den gula Vallmon har ju fåglarna skänkt till mig genom att släppa ner frön av denna blomma och det tackar jag dem för så fin som den är mot den bruna stammen.
Penseer dem vill jag gärna ha i rabatten för de är så fina och de får gärna bli flera så därför så har jag även av den gula varianten
som även den får vara med för den gula färgen lyser upp i rabatten en hel del.
Tagetes de sätter jag själv av frön varje år och i år så hade jag satt så mycket att jag fick ge bort en del till min torp granne dem har jag varje år under Tallen .
Förra sommaren så planterade jag vanliga ängs Prästkragar och de blev så fint  tycker jag och de verkar också trivas rätt bra, men det tror jag det kompost jord som de får.
Den här växten som jag inte kommer i håg namnet på har jag fått av en granne även den passar här under Tallen Jag har ju även Silverarv fyra tuvor av för de är så fina med sin silvriga ton och de är vackra även när de fina vita blommorna har slutat ge fägring.
Sedan så har jag lagt stenar runt stammen och har även stenar lagt ut i rabatten för dels är det fint och dels så håller de kvar värmen i rabatten på höstkanten och det gillar växterna.
I dag är det mulet men jag hoppas att solen kommer vi ska på tårtkalas då Olivia har fyllt år och blivit myndig.
ha en fin Söndag det är ju den allra sista dagen i första sommarmånaden Juni









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar