tisdag 18 juni 2013





Lite blandat en vanlig Tisdag
Bergklinten hos mig blommar just nu så här fint att den är en släkting till Blåklint ser man tydligt denna växt vill väldigt gärna överleva för den  fröar av sig och dess frön kan åka i väg till olika ställen.I år har jag lyckats ha dem på samma plats och då blir det en så otroligt fin tuva med Klint.När växter blir många på samma ställe så blir det extra fint om de håller sig inom sina ramar vill säga.
Smörbollar hittade jag på en plats i min barndoms by när vi var på utflykt i helgen och de hade även blivit flera på samma plats och lyste av sig så fint.De finns ju vilda i fjällen och är ju fridlysta men jag tror att just dessa är en planta från fjällvärlden när alla grannar i min barndoms by åkte iväg tillsammans just dit  på semester några dagar när jag var barn, vi var 11 personer sammanlagt.Om jag inte missminner mig så tog både min mamma och de övriga damerna i sällskapet var sin planta för de ville så gärna ha av dessa blommor med sig hem som minne av resan och då är det kanske denna enda planta som har överlevt.Man kan ju undra i dag hur vi kunde lämna en hel by helt ensam men det gick bra på den tiden  det begav sig.
Trädgårdsmålla är ju även den en växt som gärna vill vara med länge för dess fröer landar både här och var.  Dess vinröda färg är ju så vacker  här har min svägerska planterat dem och medge att de är riktigt vackra och ännu finare blir dem när de vuxit upp ordentligt.
Någonting annat som jag blev så otroligt hänförd av var denna vackra Fjäril som hade förirrat sig in i vårt torp och flaxade på rutan förtvivlat.Tyvärr så gick det inte att få ut den så jag tror att dess framtid är mycket oviss om den inte har hittat något sött att äta på.Vilka fantastiska mönster de har på sina vingar dessa fjärilar man kan ju undra varför det är så.
I dag har vi växlande sol och moln men jag kommer som vanligt att vara mycket ute i vår trädgård och om dagens väder blir riktigt bra så kommer det bli en tur till vårt torp.Det börjar även behövas att klippas gräs på flera ställen efter regnet som har kommit så har det vuxit en hel del och vi går ju mot midsommar och då vill man ju ha det snyggt i trädgården.
Ha det så gott






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar