lördag 14 juli 2012


Sommarbukett och "gofika"
på sommaren så kan man plocka in de ljuvligaste buketterna från sin trädgård då får man frossa bland de härliga blommor som står i trädgårdens rabatter och inbjuder att plockas.Här har jag plockat in Lupin,rosenkrage,Bergklint,Alunrot och Plymspirea.
I bland så behöver man fylla på frysen med lite gott fikabröd och i går så blev det att baka då vädret inte var det bästa då passar det så bra att göra det.Det blev Ambrosiamuffins och Sandkakor och receptet på kakorna har jag hämtat från den gamla bakboken Sju sorters kakor som min svärmor har haft.Den gamla bakboken innehåller även gamla anteckningar vilket är kul att ta dela av de blir även mera personligt på grund av det.I dag så har vi en mulen dag än så länge och jag ska bege mig ut i trädgården och se över växterna tror att en del behöver lite stöttning efter regnet som kommit.
Jag får önska alla en bra dag

Receptet på Muffins får Ni här
150 gram margarin som ska smälta och kallna,man tar 3 ägg och 2 dl socker och vispar det pösigt.
Sedan tillsätter man det smälta smöret och vetemjöl med 1 tesked bakpulver och även rivet skal av  en apelsin
Klicka i muffinsformar och grädda dessa i 12 minuter i 200 graders värme
 Glasyren
2 dl florsocker tillsätt 1 1/2 matsked saft av apelsin,garnera med syltade apelsinskal 40-50 gram
                                                            



1 kommentar:

  1. Tack för hjälpen med att namnge rosen jag har! Man behöver inte tvivla på vad som är ditt stora intresse på sommaren, så fina blombilder som du har på din blogg. Hit återvänder jag gärna även om jag inte är särskilt duktig när det gäller trädgård.

    SvaraRadera