onsdag 25 juli 2012

I går gjorde vi en utflykt tillsammans med vänner till Norsjö kommun och gjorde ett besök på Dahlbergs gården.Mina förfäder lär en gång i tiden bott i gården så då är det extra trevligt att hälsa på här och se hur de hade det förr i tiden, men jag känner att jag nog måste kontakta min kära moster som får berätta mera för mig om detta.Den ligger vackert belägen med fin utsikt och vi blev imponerade över hur stort huset var men det var ju några personer som skulle bo där både husets folk,tjänstefolk och även ibland  någon luffare skulle få plats han fick då ligga i rummet bredvid och hade det nog inte så varmt då det inte fanns någon värmekälla just där han skulle sova.
I köket så fanns det en orgel som de själva hade byggt just i köket, så det bevisar ju hur otroligt skickliga de var,en av guiderna spelade på den och det lät riktigt bra.En trappa upp fanns det även ett rum som var som en verkstad där man lagade saker som inte fungerade längre för man tog ju reda på allt inget fick förfaras de gjordes nog även nya saker i detta rum.I köket kunde vi även sitta ner efter visningen och inta kaffe och hembakt mjukkaka som var bakad i bagarstuga.Där man satt och drack sitt kaffe så  kunde man känna historiens vingslag .Det var också ett riktigt lantkök som vi satt i.
                        De hade även fina Pelargonier där precis som det ska vara i ett riktigt gammalt kök



   Så här såg "pigkammarn" ut,jag tyckte att den var riktigt mysig med fina gamla möbler och en gammal tapet på väggen.
Här kan man läsa sig till information om huset.(det som skymmer sikten är en slang från en brandsläckare)

Vi hade tur med vädret även om vi körde genom en åskskur på vägen men när vi kom fram så var det uppehåll så vi behövde aldrig använda något paraply.Dagen var helt klart givande då vi även åkte i väg till Gallejuaur efter det men det kan jag berätta om en annan gång.
                                                       Jag önskar alla en bra dag


.


1 kommentar:

  1. Det blev många historiska vingslag på en och samma dag om ni även hann med Gallejaur. Dit var jag med en PRO-resa för någon månad sen och det var väldigt trevligt.

    Dahlbergsgården har jag aldrig varit till men den ser väldigt välbevarad och fin ut. Tackar för ett tänkbart utflyktstips!

    SvaraRadera