torsdag 31 mars 2016






Å andra sidan
är temat i Blommig Fredag
Den här tiden mellan Hägg och Syren är alltid varje år en helt underbar tid att få vara med om när Häggen blommar och sprider sin underbara doft.Å andra sidan så är det även en lite besvärlig tid för oss som är lite överkänsliga för just den doften men ändå vill man inte gå miste om den.
Den vita Prickklockan är en av mina favoriter den är så otroligt vacker och blommar hela sommaren, men å andra sidan så vill den gärna ta över i rabatten vilket gör att man måste se till att hejda dess framfart.Jag bryr mig inte om det utan vill gärna fortsätta och ha den i vår trädgård.
Dessa ljuva blommor som Rosorna just är dem är jag allt bra svag för och doftar dem som den här gör så blir jag ännu mera hänförd.Å andra sidan så är de ganska så taggiga och man får allt ta i dem försiktigt så man inte gör sig illa och de kan även ha löss men ändå så vill jag inte vara utan dem.
Dessa söta Violer som man hänförs av varje försommar och alltid måste köpa för man vill inte vara utan dem.Å andra sidan så vill de gärna fröa av sig och tar lätt över ett större område om de får göra som de vill men det gör inte så mycket för jag har fallit för dem pladask.
Ett jordgubbsland är inte så dumt att ha hos oss får det vara i ena hörnet av vår trädgård och det är en fröjd att plocka av dess goda bär när den tiden kommer.Å andra sidan så är det en del jobb med det för man ska ta hand om alla plantor som kommer på sidan då de lätt revar av sig och byta ut de gamla efter några år.Likaväl så är det något som vi inte vill vara utan.
Aklejorna dessa underbara vackra juveler som kommer i rabatterna på vårt torp varje sommar för de har alltid funnits där.Å andra sidan så vet man aldrig hur dess blommor ser ut nästa sommar för de byter skepnad och man kan bli rejält förvånad som den här sommaren då den helt plötsligt var dubbel.
Det här var min tolkning i dagens ämne men gå gärna in på den här sidan http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/ här finns det flera  tolkningar.

Jag önskar Er alla en riktigt fin 1 April








7 kommentarer:

  1. Bra och mindre bra sidor finns det hos oss alla även hos växterna i våra trädgårdar.Trots detta ( eller pga detta) så älskar vi dem alla trots deras "brister" :)
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  2. Så bra skrivet .Så där är det ju att ha trädgård.Men vi vill ju ha dem kvar.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Prickklockan ser helt underbar ut, violer och akleja hör också till mina favoriter. Odlar du jordgubbarna i däck, ser så prydligt och fint ut.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordgubbarna odlas det mesta på fri land det är endast ett fåtal som vi har testat att odla i ett plaströr./Margareta

      Radera
  4. Nu fick jag riktig trädgårdslängtan och härliga bilder du bjuder på!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Prickklocka har jag inte lyckats etablera, men jag tycker den är såå härlig! Aklejan gick åt andra hållet hos mig, från fylld till enkel. Jordgubbslandet måste jag ta mig an i morgon, tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  6. He-he! Ja, selv planter har mange sider...

    SvaraRadera