tisdag 8 mars 2016







 En del fröer som ger vackra blommor
I vanlig ordning så har jag inköpt en del fröer alla på bilden är inte nya utan i år blev det röd Krasse och vit Luktärt.Luktärt har jag aldrig haft tidigare så jag tänkte att det skulle vara kul att ha någonting nytt för året .I samlingen så hittade jag även ett brev med Margurit fröer som dottern har köpt i något land som hon varit till vet inte om dess fröer är dugliga ännu vi får väl se man måste ju göra ett försök men det skulle vara kul om det gick vägen.
Det här är frökapsel på vinröd Pionvallmo jag plockade in frökapslarna i höst för jag ville ju inte ha dess fröer precis överallt utan vill helst bestämma lite grann även om de är riktiga skönheter.Jag är otroligt hänförd över vilken fin förpackning naturen har ordnat när det gäller förvaring av fröer.
Ni kan se själva så eleganta blommor de har en del är även dubbla och man kan bara stå där och beundra dess fägring.
Ringkrage var en sommarblomma som jag satte som frö förra sommaren och blev rejält förtjust av dess vackra blommor så den ska jag även den här sommaren ha på vårt torp.Som Ni ser är den även fin att plocka in och ha i vas.
Rosenskära som den här vackra med lite grann rosa i blomman den vill jag även ha även den här sommaren tillsammans med andra blommor så är den otroligt vacker.
Den vita Rosenskäran den som jag nu har haft i flera somrar och den brukar jag låta stå kvar och själv fröa av sig då kommer den självmant men kommer lite senare än dem jag driver upp inomhus .
För att hålla reda på allt vad jag sätter som frö eller planterar ner i trädgården så har jag fått av dotter och måg en gåva i form av en fin trädgårds dagbok där kan jag nu dokumentera allt vad jag hittar på.
I dag är det första dagen som vi har känt att våren är på gång för vi har haft fyra plusgrader det töade i skogen så man kunde höra det och det har varit takdropp och det har även börjat rasa snö från taken.
 Häromdagen så hörde jag Talgoxen spela en fin vår serenad det var ljuv musik för trötta vinter öron kan jag säga. 

Med det önskar jag alla en riktigt fin Tisdagseftermiddag.






4 kommentarer:

  1. Fröförpackningar av olika slag. Naturen har ju gjort sin väldigt snygg, även om det inte finns så mycket data att ta in.
    Kul med frön där man inte vet vad det blir.
    Här ligger snön som förut, fast igår sken solen./ Britt

    SvaraRadera
  2. Det blir nog fint i eran trädgård även denna sommar, med dina fröer. ☺

    SvaraRadera
  3. Kan du undvara några vallmofrön till mig?När planterar man dom? Aina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar med mig frön till stickcafèt dem planterar man på sommaren/Margareta

      Radera