onsdag 27 februari 2013





En blandad kompott av krukväxter
Denna vackra och skira växt som jag tyvärr inte vet namnet på den är nog 30 år gammal jag fick en planta av någon, jag minns inte av vem och den har  lyckats överleva och är så här stor i dag.Jag har inte sett att den finns att köpa i någon butik så det är en växt som är mycket speciell för mig.Den har taggar på sig och är inte vidare kul att handskas med och under vintern så fäller den liknande små fina blad så den skräpar en hel del då är det tur att jag kan ställa den en trappa upp.
Gullrankor har jag några stycken det är en växt som jag gillar för den kan man ha var som helst och den växer  bra vart den än sitter.Denna får sitta i dörröppningen till vårt rum och här får den ljus från fönstret så här trivs den alldeles utmärkt. Även den är en växt som jag alltid har haft varhelst vart jag har bott.
Fredslilja är även det en växt som jag har haft så länge jag kan minnas.Denna står i köket på golvet och får sitt ljus från ett litet fönster i köket och den trivs ju så bra att stå inne i ett rum och är inte så beroende av en massa ljus den har blivit så fin under vintern.Jag brukar även bjuda mina gröna växter på en dusch en gång i veckan och det gillar de.
Svärmorstunga har jag fått av en granne  hon skulle slänga bort den men när det gäller växter så ska de vara mycket illa innan de slängs så jag blev glad åt att få den i stället. Jag har tidigare inte gillat Svärmorstunga men ju mer jag tittar på den så tycker jag att den egentligen är rätt så fin med sina gröna och gula blad och den behöver inte så mycket skötsel bara lite vatten någon gång ,den har ju sina tjocka blad och där samlar den ju sin vätska.
Det fortsätter att töa men jag tror att det börjar "sjunga på sista versen" nu för Fredag ska det ju bli minusgrader och då kommer det att bli ganska halt i stället.Jag har i dag varit ut på en långpromenad med en bybo och vi gick genom skogen och än så länge så går det bra utan broddar men sedan blir det att sätta på sig dem.
Ha en fortsatt bra eftermiddag



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar