torsdag 7 februari 2013





Torsdagstema- Återbruk
 
I vårt hem så har vi många möbler som har gått i arv de flesta är från min mans sida som denna skåp med pigtittare.Den börjar gå mot 100 år så den har minsann varit med ett tag och den fina pigtittaren är egentligen en fästmansgåva till min mans farmor en gång i tiden.  Nu blev det inte giftermål med just denna man utan sitt hjärta hade hon hos en annan  som sedan blev min mans farfar men det är en annan historia.Skåpen är så vackert målad och den är även praktisk för den rymmer galant vårt fin porslin.

Hö stolen den är en praktisk möbel som jag förvarar sockar och vantar i den är även den från min mans släkt och nu står den i vår groventre.Det skulle vara intressant veta var den stått tidigare och om den mest har innehållit hö som man behövde i gamla tider till sina skor.
Det gamla skrivbordet har en gång i tiden varit hos min farfar och farmor nu står den i vårt datarum/arbetsrum och det börjar nog även det ha några år på nacken men jag vet inte hur många.Hur som helst så tycker jag det är en fin möbel och  som passar så bra att ha  i detta rum.I lådorna kan jag förvara en del material för akvarellmålning som jag sysslar med uti mellan.
Stolen som står framför kommer även den från min släkt och är trots sina skavanker charmiga.
I dag har vi haft något kallare väder men mitt på dagen så blev det riktigt härligt med en sol som strålade från en blå himmel så det blev en skogspromenad med min granne innan vi gick hem till mig för en fika.
H a en fortsatt bra dag


2 kommentarer:

  1. Vi har också flera möbler som "hör till stugan", bland annat ett sånt där högskåp med två dörrar och två lådor upptill. Det är dock inte lika utsirat som ditt fina skåp utan av en rakare och enklare modell som slitits en hel del genom åren. Det är ådermålat men har någon period stått i ett uthus så färgen har tagit skada. Vi har det i köket och förvarar "fin"porslinet i det.
    Höstol har vi också men ett relativt nygjort och i den stoppar vi tidningar som ska vidare till pappersinsamlingen. I Holgers har vi nog en höstol till av äldre modell med den är så låg och blir opraktisk att ha.

    Ditt skrivbord blir jag väldigt förtjust i och skulle inte tacka nej till om jag hittade något liknande till ett go´pris.

    SvaraRadera
  2. Ja de gamla möblerna är ju oftast praktiskt gjorda det var ju så på den tiden det begav sig att man lämnade inget åt slumpen utan gjorde saker med eftertanke.
    Jag hoppas att du kanske hittar ett sådant skrivbord på någon auktion någonstans eller kanske på loppis.

    SvaraRadera