lördag 2 januari 2016









En liten återblick på månaderna Januari - April 2015

I Januari när vi var ut på en skogspromenad så börjar man se tydligt hur  solen har kommit sig en bit över horisonten och att det har vänt och vi åter går mot ljusare tider, det kan vara underbara dagar dessa när solen skiner från en klarblå himmel.Under Januari så kom det även mera snö och vi hade även en del kalla dagar med 20 grader som mest under den här månaden.
Krukväxterna i köksfönstret de gillar läget då ljuset är tillbaka nu i Januari  och jag inköpte även en Fönsterviva som jag har på vårt köksbord.I slutet på månaden var vi även på en konsert med Tommy Körberg som var riktigt bra. Den här kvällen var det busväder ute då det snöade som bara den tur att vi slapp köra då vi fick åka med min bror och hans sambo.
I Februari så började jag att få trädgårdsabstinens då jag tittade över en del fröer som låg och väntade på bättre tider.Den röda Linblomman såg jag inte till även om jag planterade den kanske berodde det på försommarens dåliga väder.För övrigt den här månaden så var det en mild sådan även om det var ömsom snö och ömsom regn men en riktigt mild vintermånad den kallaste temperaturen var 14 grader.Den här månaden var vi även på revy  tillsammans med goda vänner där vi fick dra på smilbanden en hel del.
I Februari så blommade den här vackert blå St Paulan den blommade rikligt och länge när den satte i gång för övrigt en växt som verkligen levererar och sådana blommor gillar man ju. Det är väl för tur att man har en del krukväxter som har valt att blomma under vintern också för de gläder oss så mycket för då är man lite svältfödd på fägring.
I mitten på Mars så blev det återigen tid för att sätta sig i solstolen vid vårt torp och mysa i solen göra upp en eld och när fika tiden infaller koka sig en panna kaffe för att sedan njuta av egengjorda mackor och lyssna på fåglarna som så smått har kommit i gång med sin vårsång.Tyvärr så bjöd Mars månad inte på särskilt många soldagar som gjorde det möjligt att sitta här och njuta men de dagar som det gjorde det så tog man chansen.



Sista veckan i Mars så kom påskveckan och då passade jag på att inköpa en gul Viva passande till den högtiden och den planterade jag ut sedan där den även blommade.När påsken infaller så kommer en högtid med härliga färger som gör en glad.Jag virkade även en del Fjärilar som här får pryda korgen de var roliga att göra så  jag virkade även några som jag  gav bort .
I början på April så var Videkissarna på gång och jag minns att jag var förbi mitt ställe där de finns och kollade när det var läge att plocka in en bukett.April månad bjöd på plusgrader under så gott som hela månaden  och det tinade ordentligt vilket gjorde att snön for väldigt illa och det blev barfläckar både här och där.
I vår trädgård så började det blomma i slutet på April som den här söta vårblomman som jag är så glad att jag har i rabatten och som blir bara finare och finare för varje år, den blommade för fullt och väldigt länge dessutom.Nu börjar en härlig tid på året när man är full av förväntan och trädgårdsplaneringen sätter i gång för fullt igen.

Avslutningsvis så vill jag önska alla en god fortsättning på det nya året 2016 och hoppas förstås att det ska bli ett riktigt bra år.Själv så tycker jag att det alltid är lika vemodigt när man ska lämna det gamla året då man inte vet vad det nya året innebär och det är väl tur det.

















2 kommentarer:

  1. Vilken fin liten resume över året. Första bilden är så fin med ljuset genom stammarna. Vi hoppas på ett riktigt bra år och att alla frön gror. / Britt

    SvaraRadera
  2. Great photos !!
    Happy New Year !!

    SvaraRadera