fredag 8 januari 2016










Sista delen av min årskrönika September-December
Under September så var det så fint väder och jag passade då på att göra en hel del förändringar i trädgården bland annat planterade jag Taklök som en vacker ram runt en rabatt. Den iden tog jag med mig från vår trädgårdsresa till Vasa som vi gjorde i Augusti  och jag tyckte att det såg så fint ut.Man får ju så fina förslag på olika planteringar när man åker i väg och ser hur andra har gjort.
Det höga Fackelblomster som jag har planterat längst bak i en större rabatt det blommade så här fint i September.I september så känner man tydligt att den härliga trädgårdstiden för oss här uppe i norr börjar lida mot sitt slut då tar man vara på tiden ännu mer och suger på den härliga karamellen som trädgårdsfröjd just är.
 

I Oktober så kan det även vara jättefina dagar även om det då börjar bli minusgrader vilket vi började ha just i början på månaden då det var minus 4 grader första gången det var kallt men när solen står på himlen så blir det härliga dagar i alla fall..Det var även då de kom och borrade åt oss för att dra in bergvärme..Det var så vackert i skogen när solen lyste på den  vackert mossbeklädda marken det är en fröjd att ha möjlighet att vandra i en sådan skog där vägarna går kors och tvärs och man behöver inte ens ha stövlar på sig.
I slutet på Oktober när vi räfsat bort allt löv och gjort fint på vårt Torp så är det så vackert när solen lyser. Jag går ofta promenader hem från stället den här tiden på året och bara njuter av höstens klara luft.

I Oktober när frosten kommer så ger den som här Daggrosens blad en vacker yta av frost och de vackra Nyponen kan man med fördel använda i olika arrangemang 
I November kom den första snön och då blev jag riktigt glad för med ens så blev det så mycket ljusare.Då föreviga jag den här bilden för det var så vackert då fåglarna satt inne i buskens snötyngda grenar



  
Helgen efter den första snön kom så var vi och tittade till vårt torp då var det helt plötsligt 15 grader kallt  och då var det så här vackert där.


Sista helgen i November så infaller ju den första advent då vi tänder det första ljuset en högtid som för mig är den bästa av högtider



I December så kommer de och installerar kassett i den öppna spisen så nu eldar vi inte för kråkorna längre.






På julaftonen så är vår värld så otroligt vacker det sitter vit snö i alla träd och man kan inte annat än bara se på allt det vackra som vår natur bjuder på.Vi firar kvällen tillsammans med nära och kära som vanligt På juldagen däremot så hällregnar det hela dagen med en fruktansvärd ishalka som följd då det sedan blev minusgrader.Nu är det spark och broddar som gäller för annars så går det inte gå ut på den dagliga promenaden.
Vi firar nyåret tillsammans med våra vänner i Kåge där vi intar god mat  och hade det allmänt trevligt efter tolvslaget blev det en hel del fyrverkerier som vi stod ute och tittade på.
Nu på det nya året så har vi otroligt kallt i morse hade vi 32 grader då är det skönt att ha härliga värmekällor inomhus som bergvärme och den öppna spisen som eldas flitigt kan jag säga. 
Lev och må alla som tittar in här.










2 kommentarer:

  1. Fin resume av slutet på året. 32 grader!!! Kan man andas då?
    Den fina bilden med solen som silas mellan trädstammarna, är jättefin. / Britt

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder från lite olika årstider. Mysigt med brasor när Kung Bore infinner sig. Nu får vi njuta av det vintervita och vänta på våren. Ha en fin dag. Carita

    SvaraRadera