söndag 24 januari 2016







Trädgårdsfärger
Dagens tema är prickigt
När jag skulle välja bilder till dagens svåra tema för det tycker jag att det var för så värst många blommor har jag inte inte  men några arter hittade jag ändå.
I bland när man tittar in i blommor så får man se lite mer än annars här kan man tydligt se att den vackra gula Liljan har ett prickigt inre.
Lungörten har även den egenskapen att den är prickig alldeles i början på sommaren innan den blir mera fläckig sedan.Den kallas även för Fläcklungört har jag nyss läst i en trädgårdstidning.
Det enda i trädgården som jag har som heter på prickigt är Prickklocka även den ska man titta in i för i deras klockor så finns det prickar .Just den här vita klockan gillar jag allra mest och den är otroligt tacksam och blommar villigt under sommaren.
Prickklocka finns även i en rosa färg även den är vacker och även den finns i vår trädgård. Klockorna har vinröda prickar inuti klockorna första gången jag såg Prickklocka överhuvudtaget var på en trädgådsresa till Piteå för flera år sedan och tyckte om den på en gång .
Gå gärna in på den här sidan  http://maribelsgarden.blogspot.com/
Nu har det äntligen blivit mindre kallt  i dag har vi endast 10  grader och det är perfekt kyla för årstiden för över 30 som vi har haft  där går min gräns kan jag säga.Tacksam är jag för de kommentarer som jag fick i mitt förra inlägg de värmer sedan vill jag förstås önska alla en skön Söndag





4 kommentarer:

  1. Fina bidrag till det prickiga temat. Din prickklocka är vacker, har inte sett den förut.
    Ha en fin söndag!
    Marika

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på temat. Jag har sådana klockor, fast jag visste inte att de hette prickklockor och inte att de var prickiga inuti. Det måste jag kolla. Om några månader. / Britt

    SvaraRadera
  3. Hm, prickklocka är en nyhet för mig, den pryder verkligen sin plats i din fina rabatt, som syns i ditt förra inlägg. Även dina orange liljor är jättesnygga och lungörten var ju också ett bra exempel på temat. Jag funderade jättelänge på prickiga blad, men kom inte på något. Det finns väl en mahonia som är prickig, men jag har ingen sådan.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  4. Lungörten, den hade jag glömt. De har riktigt fint bladverk. Och dina prickklockor är fantastiska.
    Ha det gott! ♥

    SvaraRadera