onsdag 4 mars 2015

Resan mot Lapporten
En resa som vi gjorde 2010 i Juli månad och vi hade ett gudomligt väder något som krävs när man ska resa och för att se vackra vyer.På en parkeringsplats vid Dundret stannade vi till för fika när vi reste vägen upp till Kiruna.
I den här gröna lådan finns allt som man behöver för att inta fika.Kaffe, vatten , en panna samt spritkök.Det är ju också ganska så mysigt att stanna till vid någon fin plats när man befinner sig på resan för att fika.Vi bodde på hotell  inne i Kiruna och där hade vi det bra gick även ut på kvällen och åt middag.Jag kan väl säga att Kiruna stad var åtminstone då vi var dit på besök en sovande stad.När vi hade fått en god frukost dagen efter vår resa upp så började vi vår tripp.

När man gör en sådan resa där man vill se vacker natur så är det en stor fördel att himlen är blå och solen står högt på himlen.Längs vägen på höger sida ligger Torneträsket som ett blått band och den sjön är ju gigantisk till sin storlek och den ska ju var landets sjunde största sjö.Enligt information på nätet så är den  332  kvadratkilometer i yta och 70 km lång 11 km bred och 51 m djup.
Vackert är det i varje fall när även naturen runt omkring  är av en hänförande karaktär.
När vi kommit till gränsen mellan Sverige och Norge så mötte oss den här enorma fjällkedjan var man än såg så var det hänförande fjäll det finns bara ett ord och det är mäktigt.Här stannade vi till en längre stund för att bara fotografera och njuta av den mäktiga  synen
Vi ville ju se Lapporten  och nu hade vi den som blickfång hela vägen vi stannade även till i Björkliden där vi shoppade lite grann och där var det många Norrmän som handlade in för helgen då priserna i Sverige var billigare än i deras land.
Vi stannade även till här där en stig fanns med låga fjällbjörkar som inramning och vandrade in i skogen en bit.Det var så inbjudande att vandra i lågskor efter stigen i fjällnära natur och i Padjelanta nationalpark.
Där vid början av stigen så porlade det från en jokk som hette Låktajakk det bruset följe oss hela vägen upp i skogen.Kan även berätta att det var endast fint väder den här dagen för när vi skulle åka hem dagen efter så regnade det hela dagen så det gäller att ha vädergudarna med sig när man reser.
Ha nu en riktigt fin Onsdagseftermiddag.