fredag 20 mars 2015







Min största trädgårdsdröm
Är temat för dagen i Blommig trädgård
Då kan jag bara säga att jag har kommit till den för jag upplever att varje gång som den tinar fram efter vintern och jag åter får börja "påta" i jorden och förvandla den utifrån mina drömmar och kan göra det så befinner jag mitt i min drömträdgård.
När vi flyttade hit för mer än 25 år sedan så fanns här en häck med Hansarosor som vi efter några år tog bort och i stället planterade en häck av Rönn vilket vi aldrig ångrat Rosorna var vackra när de blommade men sedan så var de mest taggiga.När vi plockat bort den så ville jag att det skulle få bli en rabatt vid vår entré och då kom den här till.
När vi flyttade hit så fanns en lite större rabatt som jag sedan ville utöka till ett ännu större format och då fick det bli den här rabatten.Där växer det allehanda blommor och den förändras vart efter för en del växter kanske inte trivs och då blir det någon ny som får dess plats.En trädgård blir som tur är aldrig färdig så därför så förändras den hela tiden.
Den här rabatten fanns även men den var då hälften så lång och den gjorde vi längre så nu växer här olika växter och här har jag även ett gult parti som jag har visat delar av tidigare.
I den här hörnan som ligger bakom vårt hus så insåg vi att här var det ganska så torrt och för att råda bot på det och göra det snyggare så fick det bli en rabatt även här som nu är bra mycket vackrare än som det var innan.Vi behöver ju vattna men vi tar sommarvatten från en tjärn där tar hela kvarteret vatten till sina trädgårdar .
Även denna rabatt har kommit till under årens lopp och  i den här rabatten så har jag växter som inte kräver särskilt mycket så den sköter sig nästan själv, får den bara lite vatten så är den alltid lika vacker. Här finns Jätterams,Randgräs,Funcia,Skuggbräcka,Fjällkåpa och även gult Penningblad.Vi djupgräver inte utan det görs endast en grop och där fyller vi på med kompostjord sedan så bor vi på en sandhed vilket gör att det dräneras automatiskt men även därför blir mer torrt.
Här har vi lagt natursten som  vi har plockat själva och lagt under en av våra Pilar och så här snyggt blev det.Iden hittade jag på en trädgårdsresa när vi var till Luleå för ett antal år sedan.
Här har vi gjort en rabatt under vår Tall som växer framför vårt hus även här brukar det vara torrt på sommaren och inte se särskilt snyggt ut så därför så passar det bra med en rabatt.Jag har haft hjälp av maken som sågat till den snygga kanten som är gjord av byggtimmer och som vi bara har lagt ovanpå backen sedan så har jag växter som inte kräver så särskilt mycket djup.Om Ni vill se flera inslag om trädgårdsdrömmar så kan Ni gå in på den här sidan  Bland rosor och bladlöss
så hittar Ni säkert fler fina bidrag.Jag får önska alla en riktigt fin helg och ha det så bra och ta hand om Er. 


 
 
 


 

 

10 kommentarer:

  1. Visst är det skönt när man börjar vara nöjd med det man har! :) Jag blev själv väldigt förtjust i din stenläggning runt pilen! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  2. Snygga rabatter du har och fina blommor. En drömträdgård.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. De där stenarna vid trädets fot, den idén knycker jag. Kommer att ha användning av den.
    Tack.
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Så härligt att leva i sin dröm! jag gillar verkligen alla dina vackra stensättningar och särskilt den runt trädet! Nu fick jag en ny dröm....att göra en så fin stensättning runt vårt gamla bigarråträd1 Glad vår!/Lotta

    SvaraRadera
  5. Utan drömmar stannar allt....känns som om det är en otroligt viktig ingrediens till ett njutbart liv.

    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Så härligt med trädgårdsdrömmar, speciellt om man kan förverkliga dem.
    Underbara bilder. Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  7. Den här bloggen var ny för mig, men jag återkommer gärna. Vilken fin trädgård du verkar ha. Jag blir nyfiken på att få se mer.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Det är underbart att leva sin dröm! Så mycket fint ni gjort trädgården!
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera
  9. Visst är det väl härligt att man redan tycker att man har sin drömträdgård. Och ni har ju gjort väldigt mycket för att det ska passa er smak. Det har blivit väldigt fint. Jag gillar när det är kant på rabatter. / Britt

    SvaraRadera
  10. Själv tycker jag att alla ni duktiga och kreativa personerna som skapar fina trädgårdar där uppe i "permafrosten";-))) är otroligt beundransvärda.
    Så fint du och din man har skapat på er del av jorden!

    /Anja

    SvaraRadera