fredag 27 mars 2015







Överraskning
 Är temat i Blommig Fredag och nog blev jag överraskad allt när jag hade turen att vinna den här brokbladiga Syrenen när jag var med på ett lotteri och hade köpt endast två lotter .Det här var för några år sedan och nu har den vuxit och blivit så här fin och blommar med ganska så stora klasar varje sommar.
Glatt överraskad blev jag även över att ha dessa söta som jag kallar Mattram men de kanske heter någonting annat för de fanns med i den jord som vi hade köpt av en granne.Jag minns hur fina jag tyckte att de var när jag som barn hittade dem på en äng i närheten av vårt hus.
Första sommaren som de blommade dessa fina Vallmo så blev jag så glad och dessa skönheter har fåglarna kommit med och de passar så bra under vår Tall.
Glatt överraskad blev jag även när Taklöken blommade för två somrar sedan och så här vackra blommor hade den för den blommade inte förra sommaren.
Glad blev jag även förra sommaren när de här vackra Irisen blommade med så här många blommor för den är lite svårflörtad.Mindre glad blev jag däremot när jag två mornar kom ut och fick se att någon varit där och knipsat av en del blommor  vem förtäljer inte historien någon trodde att en Hare hade varit på visit i trädgården.
Förra sommaren i början på Augusti när vi satt under vår Pil  vid vårt torp och njöt av det fina vädret så kom det två Sorgmantlar.En av dem satte sig på mitt ben och satt där ganska så länge ända tills jag puttade i den. Man blev förundrad och glatt överraskad och vilken tur att jag hade kameran i fickan och kunde föreviga tillfället.Har nyligen läst i en tidning att Sorgmantlar gillar inte att vara flera på samma ställe de äter inte heller nektar från blommor utan gillar mera träd som Björk och Sälg den är även en dagfjäril.Den övervintrar även som fullbildad Fjäril och kommer fram i April så snart får man se den igen.Önskar alla som tittar in på min sida en riktigt fin kväll och som vanligt så tackar jag för fina kommentarer det gillas kan jag säga.Gå gärna in på den här sidan för att se fler överraskningar
Bland rosor och bladlöss








14 kommentarer:

  1. Onekligen roligt med överraskningar. Mattram kallar jag också din växt. Så tacksam. Nästan vackrast utan blommorna. Önska dig en fin kväll också. / Britt

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig överraskning och vinna på en lott! Dessutom så fin växt! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Wow, for en flaks å vinne den flotte syrinen!

    SvaraRadera
  4. Många fina överraskningar. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Visst är det kul med växtlotterier! Väldigt vacker vinst dessutom.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Att få blomningen aväten är ingen kul överaskning:( Mycket roligare när det kommer självsådda smycken!

    SvaraRadera
  7. Trädgården överraskar varje vår, fast man borde ha vant sig vid det. ;)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  8. For en hyggelig overraskelse å vinne en så skjønn Syren. Jeg er så glad i disse, både de lilla og de hvite, så jeg har kjøpt et slikt tre og plantet i vår hage. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  9. Vilken fin överraskning med den variegerade syrenen! Grattis! Nr 2 heter mattram även hos mig! :) Ja, det var faktisk länge sedan jag såg en sorgmantel ,tur du hade kameran med! Fin bild! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga överraskningar. Inte så kul att överraskas av uppätna växter. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  11. Så härliga överraskningar.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  12. Man slutar aldrig förvåna sig över trädgårdens överraskningar.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  13. Det är kul med överraskningar, särskilt som din vinst!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  14. Härligt! Må så gott och Trevlig vecka, kram Ewa :)

    SvaraRadera