onsdag 25 mars 2015





Penningblad
Medan trädgården fortfarande är i sin vintervila och inte bjuder på något ögongodis ännu så tänkte jag att jag kan ju få presentera en perenn växt som har bringat mig glädje nu i säkert mer än tio år.En planta av den här växten hittade jag på en trädgårdsdag  och den har förökat sig som de gör de växter som trivs så nu har jag dem på flera ställen.Här har en reva letat sig utanför rabatten men det gör inget för den är så fin där den nu vill vara.
Jag sätter gärna den tillsammans med andra växter i kruka på väggen tillsammans med en gul Tagetes så blir det inte helt fel  så här kommer det troligen att se ut även den här sommaren.
Här har jag den i en ampel som sitter på en pinne med krok av smide även här är den fin.
Eller som här enbart Penningblad i en kruka även här här den fin.
Här har jag ett gult Penningblad.I bland har man tur för något år sedan så passerade jag den kompost som finns inne i skogen i närheten av vårt hus.Där fanns den jag såg på en gång att det var ett gult Penningblad så jag tog en reva och planterade ner den i den här rabatten och den trivs så här bra och fin blev den tillsammans med andra i  ungefär samma kulör.
Tur är det även att man har en del trädgårdsbilder i sitt bildarkiv som man kan titta på och längta till vi snart är där.Nu har vi fått ett rejält bakslag med kyla, i morse var det 10 minusgrader så det som tidigare har börjat komma upp i rabatten det får nu ta en paus och vänta men snart så är vi ju där trots allt man måste bara  vara utrustad med tålamod.Tack för trevliga kommentarer i mitt förra inlägg och ha en riktigt fin Onsdag trots kylan så blir det nog en dag ute i solen trots allt för den som tur är skiner just nu på oss hoppas att det håller i sig.

 

2 kommentarer:

  1. Det är en rolig sysselsättning, att se på alla sina bilder.
    Penningblad är verkligen tacksam. Fin i amplar och lådor, där jag tycker den lättare blommar. Som ju syns på dina bilder. / Britt

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen hittat fina sätt att använda oenningbladet på. Vackert!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera