fredag 27 februari 2015


Favoritsyssla i trädgården
Är temat i Blommig Fredag den här gången och då jag är ordentligt trädgårdsbiten så är det mesta roligt att göra där.
Att rensa ogräs är en av dem denna syssla som många rynkar på näsan åt men inte jag för mig är det en meditativ syssla.I bland så hittar jag nya plantor av någon växt som jag inte visste att jag hade då blir man dessutom extra glad. Den här vagnen och det fina redskapet och bra trädgårdshandskar det räcker för att jag ska kunna gå i gång bra med sysslan.
Att planera nya rabatter eller förändra på något ställe det gillar jag även för att inte tala om förberedelsen innan man sätter spaden i jorden .Den här rabatten kom till sedan vi flyttat en Rosbuske som bara blommade en kort period till vårt torp.Vi ville även plocka bort Humlen som vi hade haft klättrande uppefter vår bro  och som i stället nu fick flytta hit och gillar läget mycket bra.
För några år sedan så köpte vi växthus och det är även en trevlig syssla att gå in där och pyssla med allt som växer därinne eller bara sitta ner en stund och känna hur underbart det är att ha trädgård.
Det här att hitta på små arrangemang som den här bunken med Taklök och som jag har satt upp i Pilen  det gillar jag även.
Eller göra egna små ting att pryda trädgården med som det här spindelnätet som jag gjorde av tunn ståltråd som var ganska så "trixit" att göra men bra blev det och har suttit här i flera år nu.Om Ni vill se fler bidrag i ämnet så kan Ni gå in på den här sidan   Bland rosor och bladlöss
så hittar Ni helst säkert fler fina förslag på favoritsyssla i trädgården.Här stormar det i dag och snön den smälter och det ser ut som våren har kommit redan och med det så får jag önska alla en riktigt fin Fredag.

 


11 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder.
    Och det som är riktigt avkopplande är ju egentligen det som är nödvändigt att göra, rensa ogräs.
    Så fint med spindelnätet.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  2. Haha, vad roligt att vi valde samma förstaval :)

    Men det är precis som du skriver, mycket meditativt, att rensa.

    Trevlig helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också att rensa ogräs. Man tänker så bra och kan planera under tiden och glädja sig åt att det ska bli fint. Och så hittar man små saker man inte visste fanns där. En gång hittade jag en pytteliten harpalt, som satt och darrade under en smultronplanta. Den hade jag aldrig sett om jag inte rensat ogräs där. / Britt

    SvaraRadera
  4. Vilken toppensyssla......även en av mina favoriter......=)

    Trevlig helg!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Trivelige sysler alt sammen! Gjerne om hverandre. Lengter alltid etter tid til å gjøre "de små greiene"....

    SvaraRadera
  6. Men visst är det underbart att njuta av sin trädgård, på många sätt.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  7. Det är härligt att ha så många varierande favoritsysslor:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Dagen är lång på sommaren så man hinner med mycket. Spindelnätet var så fint
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Visst är det så, det finns många sysslor som är riktigt kul att ta tag i. Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Mycket fint du har, gillade särskilt spindelnätet!
    Trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  11. Precis som du så gillar jag också att rensa ogräs.
    Kul att ha hittat hit.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera