tisdag 17 februari 2015


 Får jag visa några blommor
Jag måste få slå ett slag för Gullrankan jag tycker så mycket om dessa, en av mina gröna krukväxter som verkar trivas alldeles förträffligt hemma hos os.Jag har den på flera ställen eftersom det är så lätt att bara ta en kvist sätta i vatten för att få rötter och sedan bara plantera för att växa vidare.Den här har jag haft i ampel på samma ställe i flera år och den trivs för den får ljus från två fönster men jag har även några som inte har det här gynnsamma läget och växer vidare ändå.
Den här grön växten som jag tyvärr har glömt namnet på och som har så brokiga blad även den trivs och den har jag oftast i ett fönster, just nu så har den fått en plats i ett mera soligt sådant.  Den trivs väldigt bra i ett fönster som endast har sol på eftermiddagen också.
 Dracena den inköpte jag för ett antal år sedan och den växer vidare bara den får lämpligt med ljus så trivs den rätt bra. Jag köpte den för att den inte har  helt gröna blad utan skiftar med ljusa och mörkgröna ränder sådana växter gillar jag.
I går när jag var till stan tillsammans med min granne som hade gett mig i födelsedagspresent att bjuda mig på lunch så efter den så blev det även lite shopping och då inköpte jag den här vårblomman.Det är i bland roligt att få åka i väg en stund och bara vara i stan och gå runt i en del affärer och dessutom så träffade jag rätt många bekanta också vilket gjorde min dag rätt så trevlig.
I dag så blir det efter en del hushållsbestyr att efter lunch gå ut på en härlig promenad och då blir det i skogen för man kan ju gå efter  skoterspår och naturligtvis så har jag bråddar under skorna.Vädret var i går soligt men även blåsig och även i dag så blåser det men i dag så lyser solen däremot med sin frånvaro men vi går mot härliga tider ändå hur än vädret är.Tack för alla trevliga kommentarer i mitt tidigare inlägg och jag önskar alla en riktigt fin dag.





3 kommentarer:

  1. Det är roligt när man får krukväxterna att trivas. Gullranka har jag också haft, men hos mig försvann den, fast jag hade haft den i många år. Men den fick nog en för mörk plats. Gullranka renar luften på ett gynnsamt sätt, har jag läst.
    Den andra växten liknar litet Mose stentavla, men det är kanske inte alls så.
    Här har vi också snö, men inga skoterspår att gå i. Fast det är nödvändigt att komma ut en stund ändå. / Britt

    SvaraRadera
  2. Vi har snö, men framförallt is... Dagsmeja som fryser på kvällen. Idag höll jag på att "vurpa" 2 gånger på väg från bilen... Jag och inomhusväxter går inte ihop. Jag glömmer bort att vattna och allt bara dör så jag har bestämt mig för att skippa det och tar bara in lökväxter och snittblommor ;)


    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Fina krukväxter. Länge sen jag hade gullranka men det kunde vara dags igen. Trevligt att strosa runt på stan utan att ha 100 ärenden att uträtta.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera