fredag 8 november 2013






Oskyldiga i trädgården
Trädgårdsmålla och Blodoxalis är två vackra växter i trädgården de är så fina med sina mörkröda färger  de är några oskyldiga växter som visar sig vara några som kan ta för sig och breda ut sig ordentligt om de får härja fritt.
Bellis är ju även de en söt liten varelse som inbjuder en att absolut vilja ha dem här har min väninna planterat dem i en bunke och inte kan man väl säga annat än det är en vacker komposition tillsammans med Penningblad.
Daggkåpan är ju så otroligt vacker som kantväxt eller som solitär men även den är en oskyldig växt som faktiskt kan fröa av sig ordentligt och få fäste som hos oss i gräsmattan.Jag har förstått att man kanske bör klippa av dess blomställningar innan de får chansen att fröa av sig då kommer man runt med problemet.
Åkervindan  även den är en lömsk växt som visar sig med otroligt söta klockor så man faller som en fura direkt man får se den och vill ju så gärna ha den i sin rabatt.Sedan upptäcker man deras enorma rotsystem som kan överta en hel rabatt om det vill sig illa.Nu har jag oftast planterat dem i en kruka i backen men inte alltid, så därför så har jag den på något ställe direkt i backen och fått inse att det ska man inte göra om.Naturligtvis så kommer jag alltid att vilja ha den hos oss i rabatterna för då man vet hur man ska tackla den så är den ändå så välkommen.
Den så otroligt söta Mattram som jag kallar den är också lite oskyldig i sin karaktär.Den är egentligen en ogräsblomma om man nu ska kalla den för de och som har följt med vår inköpta jord och som vid det här laget är min favorit.Den fröar av sig ordentligt  men man vet ju  hur mattan av plantor ser ut för det blir ordentliga mattor då den trivs alldeles utmärkt.Den planterar jag gärna överallt för den blommar hela sommaren och går så bra att kombinera med olika andra växter i krukor och på andra ställen.Det spelar ingen roll hur växterna beter sig för är man trädgårds intresserad så är man och då får växterna bete sig hur som helst.Nu sover alla växter sin vintersömn och kommer tillbaka till sommaren igen men tills dess så får man planera för den och njuta av den årstid som vi har just nu.
I dag så har vi haft sol en stund på förmiddagen och det var så vackert när den sken på den vita snön nu har det börjat skymma.Hoppas att ni får en bra eftermiddag.

 

 
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar