söndag 15 september 2013






Sommar avslut
I går tog vi upp potatisen och eftersom vårt potatisland är av modell mindre så är vi mycket nöjda med skörden i år.Det blev en hel hink mer än förra året vi kunde till och med dela med oss en del till Valda vår torp granne som blev så glad och skulle avsmaka dem på eftermiddagen tillsammans med skirat smör. Vi täckodlar eller det är maken som gör det, potatislandet är hans domän  för han har täckodlat  i flera år men i går var jag med och  hjälpte till att plocka fram de vita rena potatisarna.När man täckodlar så ligger de under en bädd av gräs och är så fina det är i princip bara att stoppa ner dem i en panna med vatten och koka på direkten om man så vill.
Valda gav mig en bukett sommarblommor för jag har inga sådana i vår trädgård och eftersom vi har en årstid som gör att man inte vet helt säkert när en kall natt kommer så ville hon dela med sig innan de fryser bort och givetvis så blev jag glad över den.
Nu har jag även tömt vårt växthus med växter så nu får det vara ett förråd med våra trädgårdssaker under vintern .Lite trist är det allt att avsluta sommaren nog är det allt bra roligare att plocka fram allt när den tiden kommer men tills dess är det ca sju månader kvar en ganska lång tid kan man tycka.Nu får man tid att ägna sig åt planering inför nästa säsong vilket också kan vara kul.
När jag hade plockat ner alla Tomaterna i en korg så blev det en rejäl skörd visserligen är de gröna ännu men jag lägger dem i en glasskål och ställer den i fönstret så har jag snart Röda Tomater att njuta av för de är verkligen jättegoda.
I dag har jag en lugn dag framför mig i går kväll tillbringade vi kvällen hos våra grannar i deras sommarstuga där vi hade en trevlig kväll.
Ha det som allra bäst och Ni får väldigt gärna skriva en kommentar för det skulle göra mig så glad.






2 kommentarer:

  1. Härligt med skörd av egna grönsaker. Vi får hoppas på en fin höst. Kram på dig! /Monica

    SvaraRadera
  2. Ja ingenting smakar som det man odlat själv även jag hoppas på en riktigt lång och härlig höst
    Maggan

    SvaraRadera