torsdag 22 oktober 2015





Plötsligt händer det
är temat för dagen i Blommig Fredag
Efter att jag väntat i flera år på att Vår kaprifol skulle börja blomma så helt plötsligt när jag hade börjat fundera om den skulle få någon annan plats så fick jag för några år sedan se den första blomknoppen. Jag blev naturligtvis väldigt glad över att den äntligen slog ut så att jag fick känna dess underbara doft och nu blommar den varje sommar efter det.
Vår Örträskros hade varit planterad i en annan rabatt tidigare och där var den ungefär en meter hög och sedan vi flyttat på den till en annan plats närmare vårt hus så blev den helt plötsligt uppemot två meter.Den här Rosen har funnits i vår trädgård ett antal år vid det här laget för den stod här redan när vi köpte huset för ca 27 år sedan. Det är en kär Ros bara just därför  att den blommar och är så fin hela sommaren gör den ännu mera värd.
Helt plötsligt så hade vi gula Vallmo i en rabatt och de passar ju så otroligt bra under vår tall för de är så fina mot den bruna stammen .Efter det så kommer de både här och där och de får ofta stå kvar där de vill vara.
På sensommaren så kom helt plötsligt den här vackra Fjärilen Påfågelöga  på besök jag hade inte kameran med mig men jag sprang in och hämtade den och hoppades att den kulle vara kvar. Se så tur jag hade det var inga som helst problem att fånga den på bild för just då ville den verkligen vara med. 
Den här Klematis växten som heter Alpklematis den fick jag även vänta på.Vad roligt det är när man har gått och väntat på en del växter ska börja bomma och sedan gör det,  det kan man leva på  länge
Den här hade jag totalt gett upp hoppet om när den helt plötsligt kom upp med sina stjälkar och började blomma.Jag  hade dessutom ingen aning om att jag hade planterat den just här men den har väl följt med någonting annat när jag flyttade någon annan växt.Gissa om jag blev glad när den började blomma vilken glad överraskning.
Det här var mina bidrag i ämnet för dagen gå gärna in på den här sidan http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/
där kan Ni se flera fina bidrag i dagens tema.Ha en riktigt fin Fredag alla som tittar in här.














7 kommentarer:

  1. Visst är det så, man väntar och väntar, och så plötsligt en dag, så fär man lön för mödan.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Visst blir man glad när något man väntat på länge plötsligt bestämmer sig för att börja blomma. Då blir man inspirerad att fortsätta . Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  3. Lika roligt varje gång något nytt börjar blomma. Hur många gånger innan tittar man på plantan och funderar, hur många gånger tittar man sedan på knopparna och bara väntar och längtar.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Kul när det poppar upp oväntade blomster och de passar in där de är!
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Ja det er skikkelig moro når de endelig blomstrer!

    SvaraRadera
  6. Ni verkar ha väldigt mycket fina blommor vid ert torp. Kul att fjärilen satt kvar, för bilden blev bra. / Britt

    SvaraRadera
  7. Kaprifolerna är så härliga när de blommar och doften vill man inte vara utan. Kull att liljorna kom igång till slut de är fantastiska!
    Ha det gott!

    SvaraRadera