tisdag 13 oktober 2015






Gott och blandat en Oktober Onsdag
Kom på att jag hade ju köpt en fröpåse av Blåklint i våras och då stod det på påsen att den skulle sås på hösten och innan det blir alldeles  för sent så fick det bli i dag.Jag har både satt en del i kruka och även direkt i jorden i en rabatt.Nu är det bara att vänta till Våren åter är här men inget är som väntans tider heter det ju.
Nu när hösten är här och man har lite mer tid än annars så har jag stickat mig en fuskpolo. Jag hittade bilden på nätet och den var ju inte allt för svår att göra så något mönster behövde jag inte och jag blev väldigt nöjd med resultatet.Jag började att sticka den på två stickor men gick efter ett tag över till att sticka på rundstickor som var mycket bättre för mina axlar.Jag har lite svårt för att komma överens med dessa rundstickor men det gick ändå ganska så bra.
I går när jag gick hem från vårt torp så var det en helt underbar dag när solen sken och det var 10 plusgrader och skogen den var så här vacker då riset på marken var alldeles rött.När dagarna är så här så kan man bara njuta av att få vara med om det.
På sensommaren då det bara är att plocka in Bär från trädgården så kan man ju göra sig en egen glass och jag kan delge Er det här receptet kan berätta att den är riktigt god.Det är en Italiensk glass jag gjorde den på Hallon och Jordgubbar.

Man behöver;
4  Ägg,1 dl Socker,1/2 Tesked Vaniljsocker,3 dl Vispgrädde,4 dl bär

Man delar på äggen och sedan vispar man vitorna till hårt skum,Vispa sedan äggulorna med sockret till en vit pösig massa,sedan så vispas grädden fluffig.Man mosar Bären sedan blandas allt i hop och sedan fryses massan i 5-6 timmar.
Jag får önska alla som hittar till min sida en riktigt fin höstdag och ta vara på solens strålar så länge som det går.





 


2 kommentarer:

  1. Jag brukar också göra egen glass. Ditt recept har många fler ägg så jag kan tänka mig att den blir porös och fin. Ska testa den också.
    Är det en eller två fuskpolos? Förr stickade o virkade jag massor, men det är inte så roligt längre. Symaskinen gör allt så mycket fortare. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fuskpolo men den är även virkad runt om så därför så ser det kanske ut som två./Margareta

      Radera