söndag 12 juli 2015






Lite ditt och datt en sommarsöndag
Redan så har vi plockat in en av sommarens primörer nämligen egenodlad gurka och som det gör när någonting smakar bra så blev den fort slut, den smakade så gott.Det är otroligt att den har hunnit växa till sig och bli stor för vi har inte haft särskilt många solskenstimmar men  nu är många fler på gång dessutom det beror säkert på vårt dygnet runt ljus.
När maken skulle hämta Nässlor till vårt nässelvattnen som han gör som näring till vår trädgård så fann han det här mini trädet som jag tror är början till ett Olivträd. Någon hade kastat det på komposthögen i skogen nu står det i en kruka i vår trädgård, oftast får den stå inne i växthuset för jag tror att den tycker om dess värme.Vi får väl se hur det kommer att utvecklas får jag det att överleva så ska jag ha det inomhus till vintern.
Det här gula Penningbladet lyser upp där den växer först tyckte jag att det såg ut som en vissen växt men jag har börjat tycka om det mer och mer.Här får det sitta så det ser ut som att det växer ur en kruka men sanningen är att en terrakotta kruka en gång gick sönder och för att använda den på nytt så målade jag skärvorna i en blå kulör och då blir det fint som prydnad i trädgårdens rabatter.
Jag har inte så värst mycket prydnader i trädgården men det här rostiga hänget köpte jag för flera år sedan i en butik och det blir bara vackrare med åren.
Plymspirea är så otroligt dekorativ med sina vita spiror den här växer hos vår torp granne i deras trädgård, här pryder den sin plats bland stora stenar och skogen i bakgrunden.I dag så får vi nog en riktigt fin sommarsöndag med en sol som ska skina på oss.Den besökte oss även i går när vi var på vårt torp där vi kunde sitta i solstolen en stund i varje fall mellan varven den gick i moln.Vi hade även turen att bli bjuden till vår granne på eftermiddags fika då det vankades rabarberpaj,glass och goda hallon till kaffet.
Jag får avsluta med att tacka för fina kommentarer i mitt förra inlägg som vanligt så är det så roligt att Ni gör era avtryck här på sidan.Om det skulle vara någon som gärna vill skriva en kommentar och inte har någon blogg så där man klickar på "kommentera som" där klickar  man på anonym och bara skriver in sitt förnamn så kanske jag känner igen Er.Jag önskar alla en riktigt fin dag. 






1 kommentar:

  1. Oj, redan en färdig gurka!! Egen gurka är så jättegod.
    Vad kul att hitta ett litet olivträd. Jag tror också att växthuset är bäst plats.
    Även jag gör nässelvatten, men har litet svårt att veta var jag ska vattna med det. Det luktar ju ve och ... / Britt

    SvaraRadera