tisdag 7 juli 2015





En del blommor
Som den här vackra Aklejan som när jag fotat den och såg bilden upptäckte att den hade en dubbel kjol, den finns vid vårt torp se så fin den är.Aklejor har ju funnits i flera hundra år och man kan undra hur gamla de är de Aklejor som bott i den här gamla torp trädgården.Aklejor är ju kända för att korsa sig och då kan de se ut på olika sätt varje gång vilket gör att de är ganska så intressanta.
Här växer även en vit Akleja men den har jag en gång fått av en arbetskollega och den verkar än så länge hålla sig till den färgen.Just den vita Aklejan heter på engelska Columbine som betyder duvlik som betyder att om man vänder på en vit Akleja och du får se fyra vita duvor med uppsträckta halsar framträda.I Frankrike så kallas Aklejan för "älvahandske" eller "vår frus handske".Ett gammalt svenskt namn på Akleja är duvblomma man kan säga att kärt barn har många namn.Informationen har jag hittat i Allt om trädgård.
Hemma i trädgården så har en ny Violruta dykt upp den har andra blad än de som jag har tidigare och något som jag jublar över är att den inte har löss för det är så trist att de ofta har den åkomman.Vinden eller kanske Fåglarna har fört med sig den nya varianten som jag är så tacksam över.
Bronsrodgresian blommar för första gången och kanske är det just därför som bladen på den inte är lika rosa som den brukar vara jag tror att det har en inverkan.
Nu blommar även mina två varianter av Iris den här vackra gula och den lila i bakgrunden dessa juveler som är så otroligt vackra ser nästan ut som en Orkide.
I dag har vi en blöt dag då det regnar ganska så mycket så i dag blir det inre tjänst som jag brukar säga för det finns en del göromål.Nu vill jag att sommaren ska återvända med ljuv värme och en sol som lyser på oss.Med det så önskar jag alla en bra dag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar