torsdag 9 juli 2015






En dag i juli
I dag så har vi åter en regnig dag dessutom så blåser det och då kan man ju ägna sig åt lite trevliga saker att göra  inomhus så just därför så har jag sytt ett par ljusmanchetter i tyg.De är ganska så enkla att göra men ändå så tog det några timmar att sy kanske för att jag aldrig har gjort dem tidigare.Det kan vara fina presenter att ge bort och nu när man har gjort ett par till sig själv och vet hur man gör så går det säkert snabbare en andra gång.
Allt som växer utomhus gillar verkligen att de får sig en ordentlig rotblöta för det mesta växer så det nästan hörs.Som till exempel den här Örträsk rosen som den visst heter den är över två meter och blommar just nu med sina vackra doftande blommor.Den kommer vi att sätta sekatören i när den blommat klart för att få ner den så den blir lite buskigare
Den här röda Alunroten som egentligen brukar vara en låg variant den har enormt höga spiror.Förra hösten så fick alla rabatterna kompost jord så det är säkert även en orsak till att det växer.
Bergklint så fin där den står och även väldigt fin i buketter den har en förmåga att gärna se till att den hamnar på flera ställen då den självsår sig ordentligt.
Den här vackra Malvan som heter Mikaela och som jag har frö sått under våren blommar nu för fullt.Fröna fick vi när vi var på en trädgårdsresa till Lycksele för ett antal år sedan och ägarinnan delade snällt med sig av dess frön vilket jag naturligtvis är så glad över.Nu kommer jag  naturligtvis att ta hand om dess frön till hösten så kan jag sätta dem till Våren igen för de var lätta att få till att gro.
I går hade vi en dag med uppehåll i regnandet då kunde man vara ute i trädgården och flytta på en del växter och se till att det blev lite snyggare i rabatterna.Vattna behöver man inte göra då jorden är tillräckligt fuktig vilket kan vara en fördel i och för sig men nog längtar jag nu efter solen det är ett som är säkert.
Önskar alla en fortsatt bra dag.







3 kommentarer:

  1. I detta vädret är det inomhussysselsättningar som gäller. Baka och sy till exempel. Visst är det kul att tillverka något själv.
    Den fina malvan har jag också och den frösår sig själv, men ta frön för säkerhetsskull. / Britt

    SvaraRadera
  2. Snygg malva med de lätt vita kanterna, men törstiga rackare är de.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Ja, det är verkligen skillnad mot de senaste årens torrsomrar, växterna mår gott utan den stekande solen varje dag.
    Malvor odlar jag inte men den där var verkligen en riktig snygging som pryder sin plats!

    SvaraRadera