torsdag 16 juli 2015






En blommig Torsdag
Nu har den slagit ut för andra året i rad den rosa Krolliljan och den är lika magnifik i år som den förra var. Dessutom så kommer den med en stängel till men den har inga knoppar ännu så den får jag vänta på.
Under vår Tall framför vårt hus så blommar sommarens Prästkragar.här gör dem sig så otroligt bra det här är helt vanliga jag har tagit reda på några som jag såg hade rotat sig i vår trädgård och planterat ner här och det blev helt rätt plats att ha dem på.Jag tror nog att det kan bli rejält många av dem men då blir det till att gallra så man får den mängd man vill ha.Jag tycker att de är sommarens budbärare och de blommar ju rätt så länge dessutom.
Praktbetonika även den en växt som just nu har slagit ut sina rosa blommor och just den här sorten har väldigt vackra blad så när den blommat ut så är de en prydnad i sig.
Den här vackra växten vars namn är Polemonium "Stairway to Heaven" den som jag inköpte på försommaren för dess brokiga blads skull och inte blir den mindre populär då den dessutom blommar så här fint.Växten går ända upp till zon 7 så den bör klara sig här hos oss då zonen är 5.
Här är en liten skymt av vår trädgård med rabatter på båda sidor och den Pil som vi klippte för några år sedan har blivit så här fin nu är den egentligen som vackrast när den har den här formen.
För några dagar sedan när jag var på promenad med min granne så gick vi inte genom skogen utan promenerade genom vår by.Här och där så växer det vackra Lupiner dessa som nu börjar vara en fara för vår fauna och på många ställen så växer de vackra vid våra vägar, vem kunde tro att de skulle vara på det viset.
Natten till i går så hade vi åska och den tog då ingen värme med sig men kom inte heller med någon för just värmen har lite svårt att etablera sig här i sommar.Man får ta vara på alla de dagar när solen skiner på oss då blir det automatiskt lite skönare klimat.
Jag önskar alla en riktigt fin sommar Torsdag.









2 kommentarer:

  1. Så fint och välskött det ser ut. Bilden med huset i bakgrunden och krolliljor i förgrunden gillar jag. Prästkragar är verkligen riktigt svenska sommarblommor. Tyvärr har de en tendens att lägga sig ner över allt annat. Jag har faktiskt rensat bort en hel del, fast jag verkligen gillar dem. Vädret har verkligen bättrat på sig. / Britt

    SvaraRadera
  2. Oh så mycket fint du har och fint och prydligt ser det ut.
    Vi har också den där Polemonium men vår är rätt ynklig, jag tror den skall få en ny plats. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera