lördag 13 september 2014






Höstlördag
Nu när vi har hunnit en bit in i September så trodde jag inte mina ögon när jag upptäcker att vår Kaprifol äntligen har börjat blomma.Lite väl sent påtänkt kan man ju tycka  men visst är den ändå välkommen med sina blommor bättre sent än aldrig heter det ju.Jag hade i tanken att flytta på den men nu får den nog stå kvar för det är inte alltid att den visar sina blommor.
I stället för att bära bort den här blåa krukan till vinterförvaring och som jag har haft sommarblommor i så gjorde jag en liten höstdekoration så då får den ju stå kvar ute ett bra tag till.Tänk så enkelt och fint det blev med mossa och några kottar så mycket mer behövs inte.
Den söta och skira blomman Spetsmössa  har här börjat ta på sig sin höstskrud jag tycker den har så fina blad och är en liten favorit i trädgården  även under sommaren.
Rodgresia har även den fått en riktigt fin mörk rosa färg och är även vacker just nu när den håller på att gå i vintervila.
Här på bilden så har jag några ingredienser till en Lök och potatissoppa.Ni får receptet här för 4 personer;
1/2 Kg Potatis,1 gul lök,3 medelstora purjolökar,2 msk smör eller margarin,1Pkt Bacon,Broccoli efter behag,1 liter vatten och 2 höns buljongtärningar.
Man hackar och steker löken först sedan klipper man ner bacon och steker tillsätter hackad Potatis i bitar eller klyftor och sist Broccoli sedan tillsätter man vatten och buljongtärningar.
Bacon och Broccoli kan uteslutas för det har jag satt till på egen hand.Man kan även klippa ner Gräslök till garnering
Man kan om man vill mixa soppan då blir den slät men det är ju en smak sak.
I går så hade vi trevligt besök av Gunborg och Svenne från Piteå och då bjöd jag på den här soppan till lunch och sedan så blev det även grillmiddag något som Gunborg hade hoppas på.Solen sken och det var en härlig Septemberdag solen lyser även på oss i dag fast nu på morgonen så var det endast fyra plusgrader så nu börjar man känna att det är höst på riktigt.
Det var allt från mig den här gången så jag hoppas att Ni får en riktigt härlig Höstlördag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar