torsdag 27 februari 2014







Brokiga blad
Alunrot har jag börjat att tycka om i dag så finns det ju olika varianter av den här växten som den här som jag inköpte förra sommaren och jag har även den med vinröda blad som även den är vacker.
Brunnera Jack frost som den här heter eller den heter ju även Kaukasisk förgätmigej på svenska är även den en växt som jag gillar mycket då för dess vackra blad.Här är den ju så fin tillsammans med rosa Astilbe, den blommar ju på försommaren med ljusblå blommor som ser ut som Förgätmigej.
Här är det mycket brokbladigt i form av Rosenplister och brokbladig Kirskål två växter som kan ta för sig i rabatten.Jag brukar se till att de inte får göra som den vill utan slita bort en hel del på för sommarren.I den här rabatten så är det fint hela sommaren växterna sitter runt omkring en spring vattensten som porlar så fint där brukar både fåglar och fjärilar dricka för övrigt.
Här har jag även ännu en Brunnera som jag tror heter macrophylla "Looking Glass".Även den så otroligt fin i sina blad och kommer helt säkert att bli bara vackrare och vackrare med tiden det är min förhoppning i alla fall.
Jordreva är ju även den en växt med brokiga blad jag hade plockat in några att ha som krukväxt för dem har jag på flera ställen i rabatter och krukor men de som jag tog in har tyvärr somnat in för alltid.Jag har tidigare år haft dem inomhus i kruka och de har klarat sig men inte den här vintern.Hoppas nu att dem jag har ute i rabatterna har klarat sig men det är inte solklart då vi har haft en vinter med mycket is.Den är i alla fall vacker att ha som en hängande växt i en ampel också.
Tänk vad tiden går i dag är det näst sista dagen i Februari och snart så börjar vår vintermånaden Mars en så otroligt härlig månad när vi får hoppas på att vi får mera sol än vi har haft under Februari, vi får hålla tummarna för det.
Det var allt för denna gång jag får önska alla en härlig eftermiddag.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar