torsdag 19 december 2013





En vanlig Torsdag i julveckan
I dag har vi en av de mörkaste dagarna då solen aldrig har visat sig utan blivit dold av  molnen.Nu är det ju  ganska så nära när vi snart får se ljuset igen och tanka mera D-vitaminer. Det är väl för tur att det finns el belysning att sätta både här och där som på vårt hus som vi har prytt med ljusslinga på balkongen  och även den båge som står i mörkret och behöver lite ljus samt den gran som vi har hämtat i skogen.De belysningar som folk sätter utanför eller på sitt hus är ju till glädje även för omgivningen vilket inte gör någonting.
Jag längtar just nu efter den tid som ska komma  då det ser ut så här när man är ute på promenad dit är det ju inte så värst länge nu så man får ha lite tålamod bara. 
När dagarna är mörka så måste man roa sig så gott det går och jag har pysslat lite grann och gjort en krans av naturens eget material nämligen Kottar och lian av Humle som jag har duttat  lite vit färg på.Jag fick iden när jag var in på en butik i stan och tänkte att så där kan jag ju göra själv lika bra.
På vår byrå i vår hall så har jag tänt den söta lyktan som passar bra att ha just här för när man har levande gran på bordet så vill man ha en levande ljuskälla som gärna är lite täckt så det inte händer några olyckor.
I dag så har jag även kokat Gräddknäck och jag ska delge Er mitt recept som jag har använt i alla år och har aldrig misslyckats med det.
Ni behöver;  2,1/3 dl socker,2 dl vispgrädde,2 dl ljus sirap,1 matsked smör ,jag brukar även tillsätta några teskedar ingefära  på burk.
Allt kokas i en tjockbottnad panna jag brukar använda min gjutjärnspanna  man kokar i ca 50 minuter då brukar det vara klart att hällas upp i formar.
Lycka till nu med ert kokande av god knäck det blir 65-70 stycken knäck av satsen.
Ha det  nu som allra bäst 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar