onsdag 12 december 2012


Goda Rån och Juldekoration
I dag på denna speciella dag när det är många som gifter sig på grund av vilket datum det är så har jag bakat Rån.Dem vill jag ha på vårt kakfat varje jul för övrigt så är det inga speciella kakor som jag bakar utan det får bli det jag känner för Jag bakar inte så mycket extra på grund av julen jag lägger mera energi på att göra lite mera god mat i stället.
Här har jag gjort en juldekoration av en vit hyacint och en vit Azalea den har varit mycket vacker men nu har Azalean börjat tappa modet lite grann så jag får väl ta hand om den lite extra men det doftar härligt av Hyacinten.
Mitt recept på Rånen får Ni här
 1 kopp smör,1 kopp socker,1 kopp kokande vatten,1 1/2 kopp mjöl
Smör,Socker häller man i en skål och tillsätter det kokande vattnet sedan tillsätter man mjölet och rör i hop allt till det blir en slät smet.
Sedan är det bara att klicka ut smeten ca en liten matsked i järnet och grädda.
Jag gjorde dessa glutenfria man behöver då bara ta ett glutenfritt mjöl
I dag har vi fått lite grann snö och det har varit åter en mycket mörk dag man får ha på ljuset hela tiden
Ha en fortsatt bra dag

2 kommentarer:

  1. I flera år har jag tänkt att jag skulle skaffa mig ett rånjärn, men inte har det blivit av inte. Men man ska aldrig säga aldrig, vid nästa stadsbesök kanske det blir av. Jag tycker att rånen är både goda och dekorativa och passar att servera året runt.
    Min baktradition innehåller lussebullar, anisgrisar, kolakakor och nötkakor. Även pepparkakor förstås men numera köper jag dom färdiga. Än har jag inte gjort vare sig det ena eller det andra men det är nog hög tid att sätta igång snart.

    SvaraRadera
  2. Hej Maggan följer i dina spår, blir alltid så glad när jag kollar din Blogg. Fortsätt. Klippte mig idag och hoppades att du skulle vara där. Det var du inte. Gorånen ser goda ut
    /kram Carin

    SvaraRadera