torsdag 27 september 2012

I dag har vi haft ett förfärligt väder ett riktigt höstrusk då blev det till att tända lyktor och mysa.Denna lykta har vi fått i gåva en midsommar för några år sedan av våra vänner.Jag tycker så mycket om då den ger ett så mysigt sken när den är tänd och då den är i plåt så behöver man inte oroas av att det ska börja brinna.
I går kväll hade vi juntakväll för första gången i höst det är ju alltid trevligt att träffas och prata bort en stund och i bland så blir det även att man handarbetar så man förenar nytta med nöje kan man säga.
Nu då vädret var så trist i dag så hade jag lovat dottern att jag skulle baka dessa rutor och jag tänkte att Ni skulle få ta del av receptet.
Recept;
2 Dl majsmjöl,1 dl solroskärnor,0,5 dl sesamfrön,0,5 dl linfrön,1 tesked salt,2 dl kokande vatten,0,5 dl rapsolja och så behöver man  två stycken bakplåtspapper.
Man blandar alla ingredienserna tillsammans så det blir en härlig smet som man sedan brer ut på en bakplåtsklädd plåt lägg ett bakplåtspapper även ovanpå och tryck ut den till en tunn och fin kaka.
Man tar av det övre papperet och gör skåror i degen så det blir rutor sedan strör man lite flingsalt ovanpå och sätter den i ugnen som ska vara 150 grader i en timma.
Dessa har blivit favoriter de är ju även glutenfria.
Ha en fortsatt bra dag



1 kommentar:

  1. Skitväder är tydligen inspirerande för bakfantasin. De där rutorna både låter och ser goda ut. Verkar också passa för dom som går på LCHF. själv håller jag som bäst på att baka en sockerkaka fullproppad med äppelslyftor. Det blir nog gott det också.

    SvaraRadera