lördag 15 september 2012

Den röda Krassen lyser så fint nu på Höstkanten med sina röda strutar fröna köpte jag för några år sedan och den har blommat så här fint varje sommar.På hösten plockar jag in fröna och har då sedan till våren åter igen att på nytt driva upp nya plantor.

Dessa Tagetes de sitter i en rabatt på torpet jag vill ju även där ha lite fint.Just denna variant som växer på torpet har jag fått fröna av en väninna som i sin tur har för åtskilliga år sedan från början plockat fröna i utlandet.Den är högre och har så fina blommor men i år märkte jag att den även kan ha gula blommor och då har jag fått lära mig att de korsar sig med varandra och kan då få någon annan färg än ursprunget.

I samma rabatt så växer även en lägre art av Tagetes de är ju så fina då de har en färg som lyser upp i rabatten dessutom så tål de torka har jag sett och då passa de verkligen på ett sommartorp.De sitter även på graven även där är de vackra.Jag ska erkänna att de har inte varit mina favoriter alltid men med tiden så upptäcker man en del växters kvalité.
Vi har ett fantastiskt höstväder solen lyser så det är bara att ta vara på dagen så gott det går.
Ha en fortsatt bra dag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar