fredag 19 februari 2016


Blommig Fredag
Veckans tema är mitt bästa trädgårdstips

Jag brukar göra en del egna buskstöd jag kom på det en sommar när jag hade för lite av de vanliga inköpta och som Ni vet så är nöden uppfinningarnas moder. Det gjorde att jag gick till skogen knipsade av några kvistar av Hägg och gjorde ett antal stöd som jag tyckte blev riktigt bra.Jag klipper kvistarna i den längd som jag vill ha och binder ihop dem med snöre jag tycker att de blir riktigt fina och smälter in fint i rabatten.
När man är på trädgårdsresor under sommaren så får man många fina tips och det här med att hänga upp korgar med blommor i träden fick jag när jag var på en sådan tripp och den gillade jag så nu har jag alltid hängande amplar i Pilarnas grenar.
Ett annat tips som jag även fick en gång på en trädgårdsvandring var att lägga natursten under träd något som jag naturligtvis tog till mig och gjorde för är det någonting som finns här omkring och även på vårt torp så finns det just natursten .Det blev riktigt snyggt och har hållit sig riktigt bra jag la tidningar och plast under och la sedan  sand på botten som stenarna fick ligga på.
Vi djup gräver i stort sett aldrig utan vi gräver ur lite grann när vi anlägger rabatter och sedan använder vi som här byggtimmer som kant det blir väldigt snyggt och prydligt.Vi bor på en sandhed och därför så går de alldeles utmärkt.



Vackra större stenar tycker jag är så fint i rabatterna  de fyller även en funktion genom att behålla värmen i jorden.
Snyggt är att använda natursten som kant här gör det sig riktigt bra i kontrast mot den skiffersten som ligger på gången framför.



Om man vill göra enkla arrangemang i trädgården så kan man bara använda en gammal stol och ett gammalt fönster så mycket mer behövs inte för att det ska bli ett bra resultat.
Det var några bidrag i dagens ämne gå gärna in på den här sidan  http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/
där finns garanterat en hel del fina trädgårdstips. 

Önskar Er alla en riktigt fin blommig Fredag




















12 kommentarer:

  1. Alla har så himla bra tips att dela med sig av.Roligt att läsa andra bloggar.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Det var många fina tips, och att besöka andra trädgårdar och få nya idéer.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera
  3. Du visar flera fina tips som ser så prydligt ut. Litet lättare att rensa också när man har en avgränsning. / Britt

    SvaraRadera
  4. Många bra tips och prydligt och fint blir det. Jag gillar återanvändning och det blir mer och mer populärt. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  5. Fina tips du bjuder på stolen och fönstret är kanon kan ju flyttas dit det behövs just då också
    Ha det gott i helgen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Många fina tips du ger .
    Jag önskar dig en underbar helg!!

    SvaraRadera
  7. Tack för alla bra tips! Gillar särskilt stenarna under trädet, supersnyggt! Kram Katarina

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Maggan,

    Smarta snygga tips kan vi ju aldrig få för mycket av. Denna veckas Bloomig Friday har varit härligt med alla smarta grejer jag läst hittills! Och dina växtstöd är ju myyycket finare än köpta :)

    Veronica

    SvaraRadera
  9. Tack för toppen bra tips! Det blev jättefint under trädet. Amplarna gillar jag också.
    Ha en finfin helg!

    SvaraRadera
  10. Tack för fina och smarta tips! Stenar är snyggt i många former! Vilken fin flerstammig pil du har! Är det vanlig fontänpil, eller?

    Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  11. Fine tips! Særlig fint med naturstein rundt trær. Er selv veldig glad i å bruke steinen som det fins rikelig av her, og drar med meg fin stein fra andre steder. Ampler i trær var noe ekstra!

    SvaraRadera
  12. Så fint med stenarna och de hängande korgarna vid det stora trädet. Bra tips!
    Ha en härlig vecka /Lotta

    SvaraRadera