söndag 1 november 2015


I trädgårdsfärger den här gången
Är färgtemat Lila
Praktbetonica har den kulören och är en jättefin växt som gärna vill bli större och större där den trivs.Det finns även olika sorter har jag sett en som har mer ludna blad men den jag har är inte det och har lite kraftigare blad även.Jag har en gång  fått den av min svägerska ville ha den mycket på grund av dess vackra blad och sedan gör det ju ingenting att även blommorna är vackra.Jag brukar klippa bort blommorna sedan de vissnat så får dess vackra blad komma mer till sin rätt.
Den här vackra Aklejan måste man ju bara ta med när det nu är den Lila färgen den har jag på vårt torp uppe i rabatten vid skogsbrynet.Vad det blir för färg nästa sommar får vi se då med aklejor vet man aldrig. 
Min Lila Iris som jag fått av en granne den platsar verkligen med sin kraftiga lila färg och så vacker nästan som en orkide´.
Knölklocka denna så kallade ogräsväxt men nog är den vacker ändå det är klart att man vill ha den och lila är ju den även.
Gräslökens lila bollar måste ju även få vara med på ett hörn  och den går även att använda som eternell om man nu vill ha kvar sommaren under vintern. 
Avslutar med söt Viol med rätt färg visst är den fin.För att titta på fler vackra blommor i den lila färgen så ska Ni gå in på den här sidan   http://maribelsgarden.blogspot.com/  där finns det säkert många fler förslag på färgen.
Jag önskar Er alla en riktigt fin första November helgdag och tack för trevliga kommentarer i mitt förra inlägg.




.
.



5 kommentarer:

  1. Betonican är en fin växt, som jag också har i min trädgård. Din Iris har en mörk vacker färg. Och de små violerna är så söta. Dem vill jag inte vara utan, finns varje år i krukor och blomlådor.
    Ha en fin söndag.
    Marika

    SvaraRadera
  2. Lila är en vacker färg. Betonican har även jag. När den blommar lyser den på långt håll. Din akleja har jag också. Men inte de jättesöta violerna. / Britt

    SvaraRadera
  3. Du har också betonica! Hm. En växt jag aldrig lagt märke till men nu blir jag väldigt nyfiken! Alla verkar ju ha den!
    Så fin akleja, ovanlig och läcker!

    SvaraRadera
  4. Så många fina lila blommor du har. Praktbetonica hade jag på mitt förra ställe men nu har jag rent av glömt den den är fin tycker jag
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Praktbetonican finns även här och gillar den väldigt mycket. Inte gör det mycket heller när gräslöken blommar. Blommorna är ju så söta:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera