tisdag 10 november 2015





 Lite ögonfröjd i November
För ett tag sedan så fick jag med posten att  jag hade 30 kronor att handla för på min blomsterbutik och dem måste man ju sätta sprätt på så just därför så  köpte jag mig den här vackra vita Cyklamen. En växt som även tillför en del när den har blommat klart för den har ju även vackra hjärtformade blad som är dekorativa.Blomman ska ju helst inte stå ovanför ett element och ska även vattnas på fat men om man håller sig till reglerna så kan man få den att blomma igen något som jag har lyckats med en gång tidigare.
Fortfarande så blommar den" Streprus" som jag inköpte på försommaren den har verkligen blommat länge jag har även delat den så jag har två som blommar för fullt.Nu börjar det mörkna vid tre tiden på aftonen så då får man göra vad man kan för att få det lite ljusare och den hjärtformade lampan i fönstret gör vad den kan för att just det tillföra lite mera ljus. 
Håller på för fullt med att tillverka grytlappar i en teknik som heter Våffelvirkning jag gör dem även lite större än man annars brukar göra.Vi har några sedan tidigare som håller på att vara ganska så välanvända och de är i ett  större format Jag har märkt att det är ganska så bra att man har lite större grytlappar när man ska hantera varma kärl.Dessa kommer jag kanske att ge bort till julklapp har gjort ett par i Lila som jag nog kommer att behålla själv.
På försommaren så prenumererade jag på en tidning och fick då den vackra brickan,servetter med samma motiv och ett doftljus.Den praktiska brickan i plåt den har jag verkligen använt sedan jag fick den det övriga delarna har jag på lager men de kommer säkert till användning längre fram.De gröna ljusstakarna på brickan inköpte jag på en loppis för flera år sedan men de passade fint till de övriga sakerna i grönt så därför fick de vara med på ett hörn.
Jag får tacka för de trevliga kommentarerna i mitt förra inslag har fått frågan om vad Grönliljan heter på latin och den heter Zigadenus elegans och den är perenn.Den jag har köpte jag hos Rydlinge plantskola i Skellefteå för ganska så länge sedan.
Jag får med det avsluta mitt inlägg och önska alla en riktigt fin Novembereftermiddag.





1 kommentar:

  1. Rolig streptocarpus med tvåfärgade blommor. Jag har vita och mörklila.
    Det blir en rejäl grytlapp. När jag gick i slöjden virkade jag en grytlapp, där jag måste ha gjort något fel. Den blev som ett täcke. Det blev å andra sidan bara en. / Britt

    SvaraRadera