fredag 11 september 2015


Frösamlartider
Den här vackra blomman heter Ringkrage och den satte jag som frö på försommaren och har haft den i en kruka på vårt torp.  Här har en blomma hamnat i en vas på grund av att den gick av när jag skulle vattna den naturligtvis så har jag samlat frön från blommor som har vissnat för den är otroligt vacker och lätt att dra upp från frön.
Den här vackra Pionvallmon har jag även samlat frön från även den en otroligt vacker blomma med sina  blomblad som ser ut som siden. 
Den här Malvan som jag har visat Er tidigare naturligtvis ska jag även ha den nästa sommar så fin som den är och en tacksam blomma på många sätt.Nästa sommar ska den få en plats i en rabatt för den blev rejält hög.
För det mesta så samlar jag in mina fröer i ett vanligt kaffefilter och det går ju också bra men i bland när man ska ge bort fröer kan det vara roligt att ge bort dem i ett fint fodral. Här har jag vikit ett litet fodral  av en vacker  pappers tapet.Som Ni ser så ligger i fodralet fröer av den vackra Malvan som jag tänker ge till någon som vill ha.
I naturen så finns det en hel del blommor som sköter allt på egen hand som dessa vackra Violer dem vill man  ju gärna ha i ens trädgård  här har de blivit  olika färger av dem på samma yta.
Den här vackra Rosenskäran vill jag förstås även ha till en annan sommar.På grund av den nyckfulla sommaren så började den blomma först på sensommaren och alla blommor har inte ens börjat blomma ännu.Nu blickar vi framåt igen till en annan sommar då blir säkert allt med vädret säkert bättre det är i varje fall vad jag hoppas på
 Nu håller jag mest på att städa bort i trädgården plocka bort krukor och ställa dem på vinterförvaring och visst är det helt klart mycket roligare när man på Våren får plocka fram dem i stället.Läste i en tidning alldeles nyligen att vi har hösten och vintern för att kunna längta till våren och sommaren det tyckte jag var klokt sagt.
Nu önskar jag alla en riktigt fin höstfredag vi kommer att få det för solen skiner för fullt och luften är hög och lite sval ännu på förmiddagen.






1 kommentar:

  1. Mycket fina blommor som är ide´att ta frön från och uppleva nästa år. Malva Mikaela har jag också fast jag kallar min grekisk malva, för de fröna tog jag där.
    Jag samlar också i kaffefilter och har alltid några med mig i kamerafodralet. / Britt

    SvaraRadera