tisdag 17 juni 2014


Nu när vi öppnat dörren till sommaren
Så kommer blomsterprakten hela tiden och förtjusar oss som den här Apeln som blommar hos min bror och svägerska den är helt översållad av blommor.Jag har även sett på andra ställen där de hade flera som blommade i olika rosa och lila färger det var riktigt vackert.Tyvärr så är deras blomsterperiod inom en kort stund över men då får man minnas och längta tills dess att de åter kommer nästa år igen.
Hos mig så blommar Strandtriften med ganska så stora blommor kan bero att förra sommaren så fick rabatten brunnen hästgödsel så den kanske står och har lite sådant härligt runt fötterna och som tack för det så  svarar då den med större och vackrare blommor och gör mig glad.
Det rosa Fänrikshjärtat hade jag blivit less under en period  men har åter känt att den är ju egentligen så vacker men för att den inte helt skulle saknas i rabatterna så hade jag sparat en tuva.Den är ju ganska så enkel att behålla då den gärna ser till att det blir en stor tuva så nu får den på nytt finnas på flera ställen.Det är ju så att Fänrikshjärta är en tacksam växt jag har ju även den vita varianten som även den är fin för den blommar ju i princip hela sommaren och det vill man ju helst att blommor ska göra.
Den här söta Irisen har jag fått en planta av min granne och jag tycker verkligen om den.Den ser lite finare ut än andra blommor i sin framtoning och den har i år dessutom flera blommor.Jag har planterat den även i min stora rabatt och förra sommaren när vi hade visning här i Augusti så hade jag turen att den blommade just då i den rabatten men i år så blommar den redan nu.Visst kan Ni hålla med om att vi hade tur att den stod och blommade för fullt den dagen och det var många som blev förvånade över det då den egentligen inte ska blomma på sensommaren.
Nu på morgonen så har vi endast fem plusgrader inte någon härlig temperatur precis och solen ja den verkar inte riktigt vara på alerten i dag heller. I går så hade det haglat i stan men här var det i form av regn enbart.jag hade på mig stövlar och en fodrad jacka när jag var i trädgården men solen sken i varje fall mellan skurarna.Nu får vi nog spänna fast vårt växthus ordentligt för i går kväll så hade vår granne dit en firma Norrträd som tog ut fem Tallar så nu får vinden full fart framåt när det nästa gång blir storm nu finns det inget som tar emot längre.Ett plus är ju att vi behöver inte längre städa bort barr och kottar det kan ju vara en tröst.
Det var allt för den här gången jag önskar alla en riktigt fin sommardag med eller utan sol.



 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar