torsdag 19 juni 2014







Blomster plockning inför Midsommar
I går kväll så begav vi oss till min barndoms by för att plocka sommarblommor.Vi gick till vår Liljekonvalj backe först för att se om de hade börjat blomma och det gjorde det.Som vanligt så var backen mer än full av blommor de hade till och med spridit sig upp på ängen så jag behövde inte går ner i backen utan dit gick maken och plockade även han så det blev en stor bukett när vi hade plockat klart.
Nu har en del av blommorna kommit ner i vas och vi får nu njuta av dess underbara doft för det finns nästan inget som doftar så gott som just Liljekonvaljer.
På ängen bredvid så blommade både Midsommarblomster,Smörblommor och Rödblära
Så nu står en stor hink fylld med underbara sommarblommor på vår brotrappa och inväntar att bli bunden till en midsommarkrans som dottern ska ha i sitt hår i morgon.Dessa blommor kan nu stå en hel vecka då den står i en bunke med vatten utomhus men tar man in av dessa så vissnar det efter någon dag bara. Hundkex plockade vi vid vägrenen hos vår granne i byn för där verkade den trivas jättebra den bara måste man ha i en bukett eller i en krans för den är så skir nästan som spets tycker jag.
Jag kunde inte annat än föreviga sommarängen som verkade vara full av Smörblommor och Maskrosor oj så vackert en riktigt fin sommartavla.En aning av vemod spred sig även inom bords för nu bor det just ingen i byn permanent och jag mindes hur det var i min barndom när det var folk i alla husen.Jag var även och kikade om vår granne hade kvar sina Pioner vid husväggen och bland en hel del ogräs så fanns de där och även en jätte stor Vallmo som stod i knopp fanns invid huset.Dessa kommer helt säkert att alltid att finnas där även deras fina Syrener som blommade för fullt och en hel del Rosenbuskar  som hade knoppar och kommer att blomma vidare så är det ju vid gamla hus och torp..
Vi kommer helt säkert att få en ganska så kall Midsommar det här året men det är väl bara ta med sig varma kläder.Vi kommer även det här året att fira den tillsammans med våra grannar  i deras sommarstuga vi kommer troligen att bli samma gäng med vänner som brukar fira högtiden tillsammans och alltid lika trevligt brukar det vara.
Med detta så får jag önska alla en riktigt trevlig Midsommar och ta hand om Er.
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar