tisdag 1 november 2016




  November 
Då har vi påbörjat månaden November  en månad som jag egentligen inte gillar men då snön inte har kommit ännu så kommer den nog att gå ganska så snabbt framåt.  I slutet på månaden  så kommer adventstiden som jag tycker är en glädjens högtid den ser jag verkligen fram emot.Den bleka Novembersolen gör sina tappra försök när den är framme men den är verkligen i nedåtgående position redan när den kommer sig över horisonten  därför så blir dagarna kortare och kortare.
Under helgen som var så var det ett underbart väder så maken och jag begav oss ut på lite längre promenader och vi gick till en sjö dit jag inte beger mig till särskilt ofta där hade isen börjat lägga sig men det var så vackert då solen sken.Vi gick i över en timme och då var det härligt att komma tillbaka hem i gen för att fika.
För någon helg sedan så hade vi middagsbjudning och då fick vi den här krukväxten som jag tror  heter Spansk peppar.Jag minns att min farmor brukade ha sådana blommor och vi barn fick veta att vi inte skulle ta loss de röda frukterna eller peta på dem för då skulle vi få ordentligt ont i våra ögon om vi sedan petade oss i ögonen efteråt.De röda frukterna kan ju vara ganska så lockande för barn för de ser ju ganska så goda ut.Så det är ett minne som jag har av dem från min barndom.
När vi nu har kommit in i vintertiden igen så blir eftermiddagarna så fort mörka då är det tur att vi kan tända ljus något som vi gärna gör det är så mysigt.Jag håller med Ernst han säger så här om ett tänt ljus

"Det spelar ingen roll hur mycket elektriskt ljus man tänder så har den lilla öppna lågan en synnerligen märkvärdig kraft" 

Det var lite grann från min hörna ha det gott och kura skymning.









1 kommentar:

  1. Hej Margareta!
    Nu är det riktigt höstrusk, vi fick lite snöslask igår. Inget väder som lockar att gå ut i.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera