fredag 18 november 2016






Att minnas
I dag så börjar blommig Fredag om och så trevligt att vara med i för den här tiden så är det lite bloggtorka och då är det underbart att någon annan sätter temat som man får klura på att skriva om.
 Vår Blodhägg med sina vackra rosa blommor får vi ha i vårt minne blott för i Maj så kom en storm som förde med sig en vind som gjorde att Häggen föll till marken och nog sörjer jag den lite grann för den hade blivit så fin.Nu är det ju så att den hade fört vidare sina gener för senare under sommaren så hittade jag en planta i en rabatt som jag lät stå kvar under sommaren för att växa till sig.Senare under September månad så planterade vi den på ett nytt ställe i trädgården så nu har vi en till Blodhägg som står och växer på nytt. 

Ett annat minne är också att vår Doftschersmin var i stort sett vit när den blommade som mest den här sommaren och den spred förstås runt omkring sig en underbar doft.
För ett antal år sedan  när jag var på träff med vår trädgårdsförening och på en plantbytardag och där hittade en planta av  Rosenflockel så blev jag ju förstås riktigt glad, den planterades i en rabatt och i sommar så höll den på att växa sig över alla sina breddar. Då bestämde jag mig för att flytta delar av den till den största rabatten vilket den fick göra den fick även en solitär plats i trädgården plus att jag kunde ge bort en planta till en granne och att även min torp granne Valda fick en bit ur den.
En dag i somras när jag som vanligt var ute i trädgården och fick syn på dansande Fjärilar som alla ville få nektar från den Gullstav som vi har planterad på baksidan av vårt hus.För att få en bild på någon av dessa så fick jag ställa mig blick stilla och då till slut så lyckades jag fånga en av dem en Nässelfjäril, det är ett mysigt minne.
Ett annat minne från sommaren var att vår dotter kom hem i Augusti och vi åkte i väg tillsammans med henne och en kompis till henne tills skogen för att plocka bär vilket vi hittade med råge.Det blev både blåbär och hallon och vi har aldrig plockat så mycket hallon det blev åtta liter sammanlagt så nu kan man göra mycket god´saker med bär i under vintern.Det har varit ett rikt år på så sätt att det funnits bär och frukt i överflöd på många ställen åtminstone här uppe i norr.
Det var en liten del av minnen som jag vill dela med mig av men gå gärna in på den här sidan http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/ här får ni ta del av andras minnen.
Önskar alla en riktigt fin dag.












8 kommentarer:

  1. Härliga sommarminnen, och genom bilderna minns man hur fint det var.
    Ha en trevlig helg/Marika

    SvaraRadera
  2. Vackra och fina minnen som du delar. Blodhäggen är så vacker när den blommar. Tur att du hittade en liten avkomma.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Härliga sommarminnen. Du kanske har hallon kvar som påminner om den sommaren också. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  4. Underbart! Vilken fin tolkning både i ord och bild av veckans tema. Lycka till med den nya blodhäggen.

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder och jag kan riktigt känna den underbara doften av färska mogna hallon! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. En vakker blodhegg å minnes... Bra dere fant en ny!

    SvaraRadera
  7. Vackert att minnas! Tur att häggen hunnit bli fler och säkert kommer ännu fler plantor att dyka upp, så gör de här.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Hur galet vackra är inte de där gullstavarna! I och för sig så tror jag tycker att allt man minns från sommaren är vackert så här i november :)

    Ha en go fortsatt helg!

    //Veronica

    SvaraRadera