måndag 4 april 2016





Våren här hos mig

Vi har ganska mycket snö kvar även om en hel del har tinat bort men nu i natt så har det regnat och i och med det så tar det fart och vintern börjar dra sig tillbaka.Många av våra rabatter har tinat fram då blir man ivrig att plocka bort det löv som jag alltid lägger över dem och under snön så spirar det något som är svårt att förstå då det ännu ligger tjäle på de flesta ytorna.


Jag blev otroligt förvånad när jag fick se att det blommade en Krokus redan vid husväggen, det har jag aldrig tidigare varit med om de brukar inte blomma förrän senare i April .Dessutom så är det ganska många Tulpaner som visar sitt intresse något som jag har klagat på att de inte vill växa här hos mig men i år så blir det nog av.
Jag har ju förstås varit och inhandlat vårblommor för sedan påskriset blev bortplockat så ville jag ju ha någonting annat som var färgglatt.Nu har jag tagit det säkra före det osäkra och planterat blommorna i en kruka som jag kan plocka in när det visar sig att natten blir kylig.Den gamla blåmålade stolen som jag på sommaren brukar ha på baksidan av huset den passar nu bra att ha som blombord.
Den här Våren har jag gjort en test och det är att skiva en tomat och lägga den  i en kruka med jord sedan har jag även täckt skivan med jord.
Nu spirar det nya tomatplantor av en skiva Plommontomat, så fiffigt jag har ju hört att man ska tvätta fröna först men det verkar vara  onödigt arbete.Snart får jag omskola dem och då blir det intressant se hur plantorna växer vidare och med tiden bildar Plommontomater.Det här testet gör ju att man kan experimentera med andra sorter också kul är det i varje fall att prova någonting nytt.
I dag har vi en mulen dag men så här på vårkanten så har man en hel del att ta sig för både ute och inne.

Önskar alla en fin April Tisdag








3 kommentarer:

  1. Härliga vårbilder. Här är all snön borta, men jag har nyss kommit hem från Åre, där det var massor av snö.
    Vilket gulligt hus ni har.
    Jag har aldrig själv provat så tomater på det sättet, men hört flera som gjort så. Som sagt, helt onödigt att tvätta fröna. Det är ju uppenbart. / Britt

    SvaraRadera
  2. Godt at snøen snart har smeltet, og at den første krokusen blomstrer:-)
    Nå skjer alt fort framover, så det er bare å nyte våren!
    Eirin

    SvaraRadera
  3. Härligt när de första vårblommorna tittar fram. Har ändrat lite i temat för denna veckas trädgårdsfärger, det blir sista för säsongen.
    Ha det bra! Marika

    SvaraRadera