tisdag 12 april 2016






Fler vårtecken
Det här att vårens fåglar börjar anlända är ett tydligt och trevligt vårtecken som för någon dag sedan när ca 50 stycken Bofinkar hade bestämt sig för att landa utanför vårt köksfönster.Väldigt ofta när man är inomhus så kan man höra ända in när Svanar och Tranor flyga över vårt hus ( för de är inte direkt tystlåtna  av sig)  på väg att flytta hit över sommaren och bilda familj .
Det här att vår lilla bäck som rinner från en myr i närheten av vårt torp även tinat fram är även det en trevlig syn så här på Våren och här från skogen så hör man även hur livet börjar återvända från att ha varit ganska så tyst under vintern och nu börjar leva upp på nytt igen inför sommaren.
Hemma i trädgården så har de flesta rabatter börjat tina fram och under löven som jag la över rabatterna så har det redan börjat växa, kan man bli annat än förundrad.Man kan ju annars tro att det skulle vara ganska så långt bort men den här vintern så har det nog inte varit så värst mycket tjäle börjar man förstå. Något som växterna gillar förstås och även jag för nu finns det hopp att det mesta har klarat sig.
Nu har även Sälgen börjat komma med sina knoppar och då måste man passa på att plocka in några kvistar av Videkissar.Det är allt bra tur att den blommar tidigt så att en del mindre av våra levande arter kan få sig lite nektar.Jag träffade sommarens första Nässelfjäril sist jag var på vårt torp och den behöver ju få sig lite mat efter vinterns dvala.
Tussilagon den har i år kommit rekordtidigt de är verkligen fina små solar som ger oss lite ögongodis.Nu börjar det ju hända saker varje dag ute i naturen och trädgården och det  är  en underbar tid.
Jag vill avsluta med dessa rader som jag hämtat ur en tidning

Trodde du det min vän att våren skulle komma igen?
                 Välkommen Våren den sköna
som gör marken och träden gröna
Humöret blir på topp
När blommor börjar dyka opp
Allt blir till bubblande fnitter
Blandat med fåglarnas kvitter

                                     Önskar alla en riktigt fin Vår Tisdag




1 kommentar:

  1. Det är så fint så man blir bubblande glad. / Britt

    SvaraRadera