söndag 24 april 2016






En hel del Vårglädje
Trots kall väderlek och en månad som bjuder oss på det mesta vädermässigt så pågår det ändå en hel del ute i trädgården.Till exempel den här Primulan som har övervintrat och nu håller som bäst på att slå ut i blom vilka tuffingar som orkar med det trots bara fem plusgrader.
Även den här så kallade ogräsblomman har börjat sin resa för sommaren och den gillar jag ju jättemycket så den får gärna bli många av och det kan jag lova att det brukar bli en hel del av dem.
Så här ser den ut och jag kallar den för Mattram den är så vacker och håller måttet hela sommaren och är även fin både i krukor och på alla ställen där den får växa.Den kom med ett jordlass som vi en gång köpte av en granne och jag minns att den växte på ängarna i min barndomsby när jag växte upp men då var väldigt liten men jag gillade den redan då. 
Pärlhyacinterna de har nu fått knoppar som snart ska slå ut i blom.

Alunrot de vissnar inte ner under vintern åtminstone inte i vinter den här blommar med röda stänglar när den under sommaren blommar.Jag tycker att det är roligt att när man lyfter på lövmassan som legat täckt över växterna i rabatten och under den så är det redan grönt sånt gör mig glad för det bevisar att det finns hopp.
I dag ska vi få snö det sägs att det ska snöa ymnigt vilket inte låter särskilt kul men för att vi ska få varmare väder så måste det kalla komma ner i form av snö eller hagel först.

Önskar alla en riktigt fin början på veckan som är den sista för April månad.






2 kommentarer:

  1. Det är fantastiskt att våren skrider vidare trots kyligt och litet otäckt väder emellanåt. / Britt

    SvaraRadera
  2. Deilig med vårblomstring ! Vet ikke hva Mattram heter på norsk, men den er skikkelig fin !
    Ha en fin dag:-)
    Eirin

    SvaraRadera